Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kompetensförsörjning

Oljibe stärker sig i varje kris

Publicerad: 21 oktober 2009, 11:04

När andra byggföretag skär ner passar Oljibe på att stärka kompetensen.- Man måste ha is i magen när det råder kris. Vi undviker i det längsta att säga upp folk när byggbranschen drabbas av nedgång, säger Monica Ekström Daregård, vd på familjeägda Oljibe med huvudkontor i Västberga, strax söder om centrala Stockholm.


Det här är ett företag som har klarat olika kriser sedan starten på 50-talet. Snart tar tredje generationen över rodret.

Det var Gösta Daregård som grundade det som nu är Oljibe i början av 50-talet. Gösta Daregård byggde bensinstationer åt BP på Gotland och just drivmedelsanläggningar och depåer har förblivit en del av Oljibes verksamhet.

I dag sysselsätter Oljibe drygt 60 personer. Under 2008 var omsättningen över 200 miljoner kronor. Siktet är inställt på snabb tillväxt: omkring 20 procent per år under de närmaste fem åren.

Genom alla år har företaget försökt att utnyttja de möjligheter som kriser och motgångar trots allt ger.

– Vi säger inte gärna upp folk när byggbranschen drabbas av nedgång. Det uppstår en speciell skärpa och gemenskap inom företaget i kriser, vi ska inte bara klara av det utan också satsa, säger Monica Ekström Daregård.

Nu för tiden är storföretagen snabba att krympa kostymen när konjunkturen vänder. Vid första tecken på nedgång kommer varsel och uppsägningar. Till följd av lagen om anställningsskydd, las, med principen ”sist in först ut” är det många unga talanger som tvingas lämna byggjättarna.

– Då passar vi på att rekrytera unga duktiga medarbetare. Vi kan vända både kris och las till vår fördel, säger Erland Daregård, son till grundaren Gösta, och i dag arbetande styrelseordförande. Han tillägger:

– När krisen är över har vi stärkt företaget. Och våra kunder kan känna trygghet, de möter samma ansikten från vårt företag även efter krisen.

Oljibe hette ursprungligen Olje- & Industribyggnadsentreprenader AB. Den första riktiga kris som Oljibe fick känna på var den som inträffade 1970–71. Det var den första oljekrisen och världsekonomin drabbades av stagflation, alltså en stagnerande ekonomi parad med inflation.

– Då såg vi till att utveckla vår teknik och våra metoder, säger Erland Daregård.

Omkring 20 år senare kom 90-talets bank- och fastighetskris. Genom olika transaktioner såldes Oljibes fastigheter till Viggen, ett fastighetsbolag där Skanska var stor ägare. Några månader senare gick Viggen i konkurs.

– Och vi köpte tillbaka fastigheterna från konkursförvaltaren, berättar Erland Daregård med ett leende.

Också under 90-talskrisen passade Oljibe på att ta ett språng i utvecklingen.

– Vi rekryterade fler ingenjörer, vi satsade på datorisering med cad, bland annat, och vi fortsatte att utveckla vår teknik.

Under ett antal år, fram till 1986, hade Oljibe sitt huvudkontor i Gamla Stan i Stockholm. Pittoreskt men inte särskilt praktiskt för ett byggföretag. Flytten gick till Västberga och där innehöll det nya huset en smidesverkstad.

– Man kan säga att smidesverkstaden ramlade på oss. Men vi har utvecklat byggnadssmide till en specialitet och i dag är det en stor tillgång. Ofta är just smide en flaskhals i byggprocessen, säger Erland Daregård.

En alldeles särskild kris genomlevde Oljibe 2006 då två projektledare på det kontor som företaget hade i Örebro hoppade av till en konkurrent inom byggande för oljeindustrin. Det här var den främsta orsaken till att både omsättning och resultat dök under 2006.

Oljibe har kvar en fullt utrustad avdelning som vänder sig till drivmedelsindustrin. Men det byggs allt färre bensinstationer i Sverige och detta tillsammans med händelsen i Örebro gör att Oljibe nu anstränger sig ännu mer för att bredda verksamheten, så att händelser inom drivmedelsindustrin inte får samma stora konsekvenser som tidigare.

En del av Oljibes verksamhet är brandskador. Kända exempel på storbränder där Oljibe har ansvarat för återuppbyggnaden är Hovsjöskolan i Södertälje, Swedbanks kontor på Stora Essingen i Stockholm samt den kände krögaren Melker Anderssons restauranger Grill och Kungsholmen i Stockholm.

Oljibe har ett väl fungerande samarbete genom avtal med Trygg-Hansa.

– Men vi kan inte luta oss mot nischen brandskador. Vi kan ju inte planera eldsvådor, säger Hjalmtyr Daregård, son till Erland Daregård och sonson till grundaren Gösta Daregård. I dag går han på Handelshögskolan i Stockholm och arbetar deltid på Oljibe där han också sitter i styrelsen.

Om allt går enligt planerna sitter Hjalmtyr Daregård i ledningen för Oljibe om ett par år.

– Vi tror på nytänkande parat med erfarenhet. Åttiotalisterna får stå för energin och äldre medarbetare kan fungera som mentorer, säger Erland Daregård.

Att vara ett familjeföretag som står utanför börsen har bidragit till Oljibes styrka genom åren. Det har underlättat långsiktighet och uthållighet i stället för jakt på kortsiktig lönsamhet.

– För den långsiktiga överlevnaden har det också varit viktigt att inte tacka nej till mindre service- och underhållsarbeten. Det hjälper oss genom en lågkonjunktur och ger trogna kunder på sikt, säger Monica Ekström Daregård.

Tillväxten på omkring 20 procent per år ska enligt planerna ske organiskt.

– Vi ser en jättestor marknad och stor potential i företaget, samtidigt som det finns mycket kvar att utveckla och förbättra, säger Hjalmtyr Daregård.

Men köp av andra företag är också en möjlighet.

– Om vi ser någonting intressant är vi beredda att slå till, säger Erland Daregård.

Målet är att bli ett av branschens mest kompletta byggföretag med ett starkt varumärke. Vi ska vara en attraktiv arbetsplats och ha utmärkande projekt. Samtidigt är vi noga med att bevara den anda och identitet som utmärker oss, säger Hjalmtyr Daregård.



KORT OM OLJIBE

Oljibe erbjuder traditionella byggentreprenader och byggtjänster. Företaget arbetar också med byggservice och smidestjänster. Kunder är fastighetsförvaltare, läkemedelsbolag, oljebolag, försäkringsbolag och industriföretag.









2005



2006



2007



2008





Nettoomsättning, miljoner kronor



164,7



103,7



192,7



201,0





Resultat efter finansiella poster, miljoner kronor



0,5



–1,9



4,0



7,0





Rörelsemarginal, procent



0,7



-1,6



2,3



3,6





Medelantal anställda



47



46



54



63





Källa: Oljibes årsredovisning




Snabb tillväxt

En för byggbranschen inte oäven marginal på 3,6 procent presterade Oljibe under 2008.

Under 2006 hoppade nyckelmedarbetare av, ett avbräck för omsättning och resultat. Annars har tillväxten varit snabb.

Björn Dickson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.