Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kompetensförsörjning

Peab bäst på att lyfta eget varumärke

Publicerad: 11 juni 2021, 11:33

Anita Florén, chef för rekrytering och Employer Branding på Peab.

Foto: Jenny Blad samt Universum

Ett datadrivet arbetssätt vid annonsering och mer fokus på jämställdhet lyfts som framgångsfaktorer. Nu utses Peab till Årets Employer Brandingföretag 2021.


Ämnen i artikeln:

Peabemployer brandinguniversum

Arbetet med att lyfta det egna varumärket verkar gå bra för Peab. Varje år prisar företaget Universum arbetsgivare som involverar hela organisationen i Employer Brandingfrågorna, från ledningsgrupp till linje. I år belönas Peab med titeln Årets Employer Brandingföretag 2021. 

Läs även: Peabs ledning sämst i klassen på jämställdhet 

– En viktig faktor tror jag är att vi verkligen lever efter våra starka kärnvärden, det vi kallar för JUPP. Det står för Jordnära, Utvecklande, Personliga och Pålitliga. Det gör att våra medarbetare ofta känner att de arbetar på ett litet lokalt företag, samtidigt som de också får de breda karriärvägar och möjligheter till personlig utveckling som ett större företag kan erbjuda, säger Anita Florén, chef för rekrytering och Employer Branding på Peab. 

Läs även: HR-strategen om Trafikverkets lyckade arbete med employer branding 

Hon berättar även att Peab förändrat sin rekryteringsstrategi nyligen.

– Under slutet av 2019 gick vi över till ett datadrivet arbetssätt vilket innebar automatisering av extern annonsering av lediga befattningar. Det ger oss helt andra möjligheter att exponera oss på ett mer strukturerat sätt än tidigare. Även möjligheten att nå rätt målgrupp och kunna följa upp resultatet av vår annonsering har förbättrats avsevärt. Under det senaste året har vi också märkt att antalet sökande kandidater inom våra utvalda målgrupper ökat.

Läs även: Employer branding – ett sätt att rekrytera rätt 

En av de största utmaningarna anser Anita Florén handlar om jämställd rekrytering.

Läs även: Tre tips för att locka den bästa personalen 

– Vi har inte råd att bara rekrytera halva den kompetens som finns på arbetsmarknaden. Därför har Peab från och med i år ett nytt mål om att alltid rekrytera en större andel kvinnor än de som utexamineras från relevanta utbildningar. Det är en jätteutmaning. 

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News