Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kompetensförsörjning

Rapport: Kompetensbrist sinkar renoveringar

Publicerad: 11 April 2018, 04:00

Kök i Fittja där Botkyrkabyggen och NCC har renoverat i ett partneringsamarbete

Foto: NCC

800 000 lägenheter behöver renoveras enligt en ny rapport från Installatörsföretagen. Men en stor kompetensbrist i branschen gör att renoveringsarbetet tar lång tid.


Ämnen i artikeln:

renovering

Rapporten Renoveringskompetens är resultatet av ett SBUF-projekt som genomförts av Installatörsföretagen och Sveriges Byggindustrier. I projektet har 100 telefonintervjuer med kommunala och privata bostadsbolag samt 24 djupintervjuer utförts. Resultatet visar att av det totala beståndet på 2,4 miljoner lägenheter i bostadshus behöver en tredjedel, 800 000, renoveras. Bland dessa är behovet akut i 300 000 lägenheter, främst i miljonprogrammen.

Rapporten lyfter fram kompetensbristen som en stor underliggande faktor för att renoveringsarbetet tar så lång tid. Detta märks både hos beställare och entreprenör.

– Det har blivit en rusch mot att bygga mycket nytt. Fastighetsbolagen vittnar om att de har svårt att få in anbud från byggföretagen, berättade Ola Månsson, vd för Installatörsföretagen, när han presenterade rapporten under ett seminarium nyligen.

Har behövt skjuta upp

Omkring 30 procent av de intervjuade har i någon utsträckning under de senaste fem åren behövt skjuta upp planerade underhållsåtgärder för att det saknats tillgängliga entreprenörer.

I projektet har man frågat fastighetsbolagen hur stor andel av renoveringarna som man tror kommer att vara åtgärdade inom fem respektive tio år. I medelvärde tror de svarande att 25 procent kommer att vara åtgärdat inom fem år – 54 procent inom tio år. Bolagen i storstadsregionerna har dock en något mer pessimistisk syn där man tror att 19 procent är åtgärdat inom fem år och 43 procent inom tio år.

Ola Månsson, vd för Installatörsföretagen.

Högkonjunkturen på byggmarknaden har också lett till dyrare entreprenadpriser, menade några av de intervjuade fastighetsbolagen.

Hos kunden saknas också kompetens när det kommer till fastighetsekonomiska och tekniska kunskaper, framgår det av rapporten.

– I miljonprogrammen krävs dessutom särskild kompetens för att komma förbi språkliga och kulturella barriärer. Det krävs mer av de som bygger om än de som bygger nytt, förklarade Ola Månsson.

LÄS MER: "Det vi gjort tidigare är ingenting mot det här"

Bristande kommunikation mellan de inblandade aktörerna är en lika mycket en svag punkt i samband som renoveringar som vid nybyggnation. Många av de intervjuade lyfte fram partnering, där kommunikationen blir mer öppen och där alla aktörer gynnas av en kostnadseffektiv process, som en framgång särskilt i mer komplicerade projekt med stor tidspress.


Krävs social kompetens

I rapporten vittnar de intervjuade om att det krävs en särskild social kompetens för att hantera renovering i någon annans hem. Att få in fler kvinnor i branschen skulle kunna innebära nya infallsvinklar som är särskilt värdefulla i renoveringssektorn.

Att involvera de boende i det praktiska arbetet i form av tillfälliga anställningar ser de intervjuade som svårt, men projektgrupper där fastighetsbolagen engagerar de boende kan vara en bättre väg framåt för att skapa delaktighet, menar många av de svarande.

LÄS MER: "Krävs en annan typ av personlighet"

En majoritet av de intervjuade svarar trots allt att de har tillräcklig kompetens för att hantera renoveringsbehoven. De kommunala aktörerna anser dock i större utsträckning att de inte har tillräcklig kompetens – 15 procent jämfört med snittet på 11 procent. Det är också i de kommunala bolagen där man i störst utsträckning anser att åldersavgångar och generationsskiften i organisationen riskerar att viktiga kunskaper om det äldre beståndet går förlorade – 60 procent jämfört med snittet på 45 procent.

Relaterade artiklar

”Det vi gjort tidigare är ingenting mot det här”

”Krävs en annan typ av personlighet”

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

renovering

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.