Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledarskap

Branschens glapp leder till tapp

Publicerad: 25 September 2018, 13:22

Kan glappet mellan beställare och utförare elimineras? Detta var frågan som ställdes på Byggindustrins seminarium på Business Arena i Stockholm veckan som gick.


Ämnen i artikeln:

Business Arena

Byggindustrins chefredaktör Staffan Åkerlund, Hayar Gohary, projektdirektör på Akademiska Hus, Anna Kadefors, professor i fastighetsförvaltning på KTH och Rickard Langerfors, vice vd på Magnolia ingick i den panel som tog sig an det spännande ämnet om hur avståndet mellan olika professioner i byggsektorn kan överbryggas. Hayar Gohary stod för en längre introduktion:

– Vi verkar inom en projektintensiv bransch som är full av gränser. Ett projekt i sig är en avgränsning och inom varje projekt skapar vi ytterligare gränser som kan vara både synliga och osynliga, sade han.

Gränser, menade han, behövs i de fall då de skapar trygghet och tydliggör vad som förväntas av den enskilde i olika roller och situationer. Det kan vara viktigt att med avgränsningar för att kunna skapa mätbarhet. Men i många andra lägen fungerar gränserna som ett glapp och ett hinder för fungerande kommunikation.

– Ett lyckosamt projekt beror väldigt mycket på förmågan att överskrida gränser och det är särskilt viktigt att de överskrids tidigt i projektet för att förebygga problem, sade Hayar Gohary.

Att utmana stereotypa uppfattningar, se olikheter som möjligheter och att ta vara på varandras erfarenheter hör till sådant som Hayar Gohary lyfter fram som viktiga beståndsdelar för att kunna hitta innovativa lösningar och överbrygga glappet, inte bara mellan beställare och utförare utan mellan alla som är inblandade i ett projekt.

– Byggfel, förseningar och dyrbara produktionsprocesser riskerar att bli följden om det här inte fungerar. Att vara framgångsrik som byggherre är mer än att vara en bra beställare. Kommunikation är det som skapar den nödvändiga överlappningen, men det krävs ett gemensamt och strategiskt beslut för att minska glappet. Jag ser även att tiden för den gamla tidens projektledare är över. Den nya behöver kunna mer om ledarskap, att entusiasmera och kunna överskrida gränser, sade Hayar Gohary.

Anna Kadefors instämde:

– Att byggbranschen är stel och traditionell beror delvis på den temporära organisationen där man startar om från noll i varje projekt. Du vet aldrig vilken form av samverkan som du kommer att möta när du kommer in i ett projekt. Viktigt är att vi måste komma bort ifrån synen om att samverkan inte är något som man kan lära sig, det kan man i högsta grad. Men det krävs mycket jobb och information för att få alla att förstå när rollfördelningen förändras.

Staffan Åkerlund pekade på tidningen Byggindustrins tävling Årets Bygge och hur de vinnande projekten där har lyckats särskilt väl med att överbrygga glappen som kan uppstå i byggprocessen. Detta är förklaringen till att de även lyckats med att hålla tid, budget och kvalitet samtidigt som de har haft en god arbetsmiljö.

– Processen är själva muskeln i projekten och samtliga vinnare har uppnått hög byggproduktivitet, sade han.

Rickard Langerfors, vice vd på Magnolia, lyfte att det krävs en öppenhet i affärerna för att lyckas.

– Det är också viktigt som beställare att man förstår entreprenörens vardag. Man kan heller inte vara för girig och jaga sista kronan hela tiden. Alla måste känna att de tjänar pengar, sade han.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Business Arena

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.