Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledarskap

JM glänser med nöjda kunder

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:25

JM förbättrade sitt kundbetyg från 72 till 75 poäng under förra året.


JM var bäst i klassen när Prognoscentret presenterade sitt Nöjd Kund Index, NKI, för svenska bostadsutvecklare förra veckan.

Undersökningen har för andra året i rad genomförts i samarbete med - och på uppdrag av – ett antal ledande aktörer inom bostadsutveckling. Etta i år, liksom förra året, blev JM med ett NKI-värde på 75 (i en skala från 1 till 100), vilket kan jämföras med ett branschindex på 69.

Undersökningen omfattar de allra största aktörerna i branschen och baseras på enkätsvar från drygt 2 600 nyinflyttade bostadsköpare. I gruppen som deltar ingår JM, NCC, Skanska, HSB, Peab och Ikano Bostad.

– Det här är andra året vi gör mätningen med så pass många av de ledande aktörerna att det känns relevant att tala om ett branschindex där vi kan jämföra 2010 med 2009. Syftet med det hela är att de deltagande företagen får kvitto på sina svaga och starka sidor. Vi hjälper dem att se sambanden mellan upplevda kvalitetsaspekter och den totala kundnöjdheten. Framför allt får de skarpa indikationer på vad de kan förbättra, säger Prognoscentrets projektledare Ellinor Lindström.

– Med hjälp av frågebatteriet kan vi och företagen se vilka åtgärder som är mest effektiva för att öka kundtillfredsställelsen vid bostadsköp.

Prognoscentret genomför undersökningen på uppdrag av de analyserade företagen. Företagen betalar och väljer sedan själva om de vill offentliggöra sina betyg. Vilket företag som får allra bäst poäng offentliggörs dock alltid.

För att kunna göra relevanta årliga jämförelser krävs en viss volym och kontinuitet i produktionen. Prognoscentret hoppas på något fler deltagare framöver. Än så länge saknar exempelvis Riksbyggen, Veidekke, Besqab och Järntorget.

– Företagen kan sedan följa hur de ligger när det gäller kundlojalitet, kundförväntningar, prisvärdhet och image. De fysiska produkterna är ganska lika varandra men vi ser ganska stora skillnader i hur kunder uppfattar olika väldigt viktiga kvalitetsaspekter som service, pålitlighet och personal mellan de olika företagen. Den typen av kvalitetsfrågor får rätt kraftigt genomslag på det samlade NKI-värdet. Här finns en rejäl förbättringspotential hos flera aktörer och jag tror generellt att det är en viktig branschfråga att fundera på och diskutera, säger Ellinor Lindström.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.