Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledarskap

Ny organisation på Tyréns

Publicerad: 24 Januari 2020, 10:13

Cecilia Granath, Tyréns Sverigechef.

Foto: Tyréns

Tidigare var Tyréns organiserat i geografiska regioner men vid årsskiftet ersattes de av fyra divisioner baserade på företagets verksamhet. Enligt Tyréns är omorganisationen en anpassning till en snabb tillväxt de senaste åren.


Ämnen i artikeln:

Tyréns

De nya divisionerna är Konstruktion och installation, Väg och järnväg, Arkitektur och projektledning samt Mark och vatten. Samtidigt samlas stödfunktionerna - ekonomi, hr, hållbarhet med flera -  i ett nationellt affärsstöd.

Tyréns har i dag cirka 2000 medarbetare spridda på drygt 35 kontor runt om i landet. Tyréns har haft en stark tillväxt de senaste åren, dels genom förvärv, men tillväxten har huvudsakligen skett organiskt, enligt Cecilia Granath, Tyréns Sverigechef. Hon ser omorganisationen som en anpassning till den snabba tillväxten.

- Vi kommer att få en ännu bättre förståelse för de olika kundsegmentens behov och därmed kunna erbjuda kunderna ännu bättre lösningar. Vi kommer också få bättre spridning av kunskap, innovativa idéer och produkter över landet. Det vet vi att våra kunder förväntar sig. Slutligen handlar det om utveckling av medarbetarna. I en nationell organisation har du ännu närmare till hela landets kunskap och erfarenheter inom det egna kompetensområdet. Det utbytet är oerhört viktigt, både för medarbetarnas och för Tyréns utveckling, säger Cecilia Granath.

Vilka åtgärder vidtar ni för att undvika att bli ett toppstyrt företag i samband med omorganisationen?

- Jag ser inga sådana risker, det ligger inte i Tyréns dna att jobba toppstyrt. Vi förändrar heller inte sättet vi ser på ledarskapet när vi förändrar organisationen. Däremot ska vi ha en samordnad och stark administration som jobbar på ett likartat sätt över hela landet. Det gör att kärnverksamheten kan fokusera på det viktigaste – kunden och projekten.

Finns det risk att det blir svårare för era kunder, med flera kontaktpersoner per projekt till exempel?

- Nej, med över 30 kontor och 2 000 konsulter runt om i landet kommer vi vara lika närvarande som tidigare. Man ska komma ihåg att organisationer alltid består av människor, inte av rutor i scheman. Organisationen finns enbart till för att stödja projekten och människorna. De allra flesta och våra viktigaste kundkontakter sker i de lokala projekten och så kommer det fortsätta att vara. Vi kommer också samordna oss regionalt med huvudansvariga för olika kunder, precis som det fungerat i den regionala organisationen. Det innebär att vi kan fortsätta vara starka regionalt samtidigt som vi förstärker styrkan över landet.

Relaterade artiklar

Tyréns vill lotsa kunder genom digital transformation

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Tyréns

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.