Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledarskap

Ramboll fyller 75 — så ser vd:n på bolagets nästa steg

Publicerad: 5 Oktober 2020, 06:09

Niklas Sörensen, vd Ramboll Sverige.

Foto: Rosie Alm

I oktober fyller Ramboll 75 år. Tidningen Byggindustrin fick en pratstund med Niklas Sörensen, vd Ramboll Sverige, som berättar om hur grundarnas vision präglar företaget än i dag.


Ämnen i artikeln:

Ramboll

Grattis på 75-årsdagen! Hur firar ni?

– Just nu är det pandemi och därför kan vi tyvärr inte ses och fira som vi skulle vilja. Men vi kommer att ha ett internt digitalt firande, bland annat kommer vi att livestreama en kör som kommer och uppträder på vårt huvudkontor. 

Hur förvaltar ni visionen som grundarna Børge Rambøll och Johan Hanneman hade 1945?

– Vi är ett syftesdrivet företag. Vi gör inte teknik för teknikens skull, utan allt vi gör ska gynna invånarna i samhällena där vi verkar. Ett exempel är det uppmärksammade Guldbro-projektet vid Slussen i Stockholm. För vissa var det 3700 ton stål som kom till huvudstaden. För oss har det alltid varit en ny mötesplats för tusentals människor. Grundarnas vision var att tekniken skulle skapa en bättre framtid för människorna, jag tycker att vi förvaltar den väl.

Läs mer: Konstruktören om montaget av Guldbron.

Ramboll är en stiftelse. Vilken betydelse har det för er i dag?

– Stiftelseformen innebär att allt vårt överskott återinvesteras, det försvinner inte bort till någon som plockar ut vinst. Överskottet går till tre saker: att utveckla vår verksamhet, att stötta forskning och till välgörande ändamål. Många som vill förändra samhället till det bättre trivs i den miljön, så det hjälper oss att locka till oss drivna medarbetare.

På 75 år har Ramboll vuxit till 16 500 anställda i 30 länder. Hur har tillväxten gått till?

– Det har varit en blandning av förvärv och organisk tillväxt. Det första stora klivet in i Sverige var förvärvet av Scandiaconsult i början av 2000-talet. Kring 2012 var vi runt 8 000 medarbetare globalt, så sedan dess har vi växlat upp tillväxttakten, där ungefär hälften av tillväxten skett genom förvärv. 

Läs mer: Så fick Ramboll sitt namn.

Vad är nästa steg för Ramboll?

– Just nu händer det mycket inom hållbarhet och digitalisering. För att ta oss an de nya utmaningarna på bästa sätt måste vi jobba i andra kluster än vi är vana vid. Parterna som medverkar kommer inte bara att vara från byggsidan, de kanske kommer från konsumentsidan, eller är företag som jobbar med informations- och kommunikationsteknik. Det är också utgångspunkten för vår satsning Nordic Buildtech Day, att mötas från olika branscher och diskutera nya lösningar. Men vi kommer även i framtiden att i första hand fokusera på de utmaningar som invånarna ser.

Vilken prägel vill du att ditt ledarskap ska sätta på Rambolls verksamhet?

– Många ser företag som en hierarkisk produktionsapparat. Jag tror mer på nätverkande. I stället för att skapa en hierarki från ledning och utåt vill jag sätta frågorna som vi ska lösa i centrum. Sedan vill jag att medarbetarna samlas runt frågorna, och skapar nätverk för att lösa dem. Och återigen – invånarna i centrum. Det ska inte handla om kunden i första hand, utan om invånarna.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Ramboll

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.