Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

På nytt jobb

Årets Employer Brandingperson jobbar på Peab

Publicerad: 29 september 2021, 16:28

Anders Berge, kompetensförsörjningschef på Peab utses till Årets Employer Brandingperson 2021 av företaget Universum.

Foto: Kristofer Hedlund

Peabs kompetensförsörjningschef utmärker sig för sin förmåga att skapa framåtrörelse och attraktionskraft både internt och externt. Nu utses han till Årets Employer Brandingperson 2021 av företaget Universum.


Ämnen i artikeln:

employer brandingPeab

Varje år hyllar Universum en person som genom sina insatser bidragit till att öka engagemanget och intresset för employer branding inom sin organisation. I år belönas Peabs Anders Berge med titeln Årets Employer Brandingperson 2021. 

Peab utsågs i somras till Årets Employer Brandingföretag och nu blir du Årets Employer Brandingperson. Hur jobbar ni med Employer Branding för att lyckas?

– Det är förstås väldigt roligt att bli utnämnd men det är resultatet av ett lagarbete. Vi har jobbat inifrån och ut med frågorna. Det syns inte minst i vår medarbetarundersökning där eNPS-värdet (Employee Net Promoter Score) ligger på 19 när benchmark i branschen är 10. Fungerar det internt så är man beredd att rekommendera Peab som arbetsgivare, och då sprider det sig och blir lättare att kommunicera utåt. Faktum är att eNPS-värdet är som högst bland våra kvinnliga medarbetare – som behöver bli fler, säger Anders Berge i ett uttalande.

Hur gör Peab för att locka fler kvinnor till byggbranschen?

– Vi har kommit riktigt långt när det gäller likabehandling, nolltolerans mot oönskat beteende och har mycket välförankrade värderingar i vår koncern, men att i grunden få till en jämnare fördelning inom främst vår produktion, det är vår stora utmaning. Därför har vi nu från koncernledning och styrelse lagt fast en progressiv plan för att på allvar adressera jämställdheten i Peab och branschen. Ett område vi behöver påverka är skolornas tillförsel till branschen, i dag är andelen tjejer på bygg-och anläggningsprogrammen max 5 procent. För att kunna göra det behöver vi bland annat påverka synen på yrket, förändra studievägledares råd till tjejer i 8:e klass samt spräcka en del glastak.

Hur har ansträngningarna gett resultat?

– På 1,5 år har vi ökat inflödet av ansökningar till koncernens lediga tjänster med 144 procent samt ökat intresset från kvinnor med 72 procent. Detta baserar sig på vårt arbete ”inifrån och ut”, att medarbetare vill rekommendera Peab som arbetsgivare (eNPS), och en annonseringslösning där vi kan anpassa rätt budskap till rätt målgrupp. Resan är inte enkel och dessutom lång men vi menar allvar med vår plan och är uthålliga.

 

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

employer brandingPeab

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.