Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

På nytt jobb

Han är Infobrics nya kommunikationschef: ”Vi hoppas på att spela en ännu viktigare roll”

Publicerad: 7 september 2022, 12:38

Leo Sydow har tidigare varit marknadschef på Buildsafe. Nu blir han kommunikationschef i moderbolaget Infobric.

Foto: Allan Leppikson / Reval Foto

Leo Sydow är ny Head of Communication för contech-koncernen Infobric Group. Han kommer närmast från en roll som marknadschef för Buildsafe som köptes av Infobric för två år sedan.


Ämnen i artikeln:

Infobriccontech

Infobric är en ledande digitaliseringspartner och erbjuder en rad olika digitala tjänster som förbättrar produktiviteten, säkerheten och regelefterlevnaden i byggbranschen. Hållbarhet är den gemensamma nämnaren i erbjudandet från bolaget som har arbetat tätt med branschen för att utveckla dess attraktivitet sedan starten i Jönköping 2004.

Läs även: Här är de digitala verktygen som byggarna använder mest

De senaste åren har Infobric förvärvat ett antal bolag för att på så sätt bredda sitt erbjudande. Under 2020 blev bland annat BuildSafe (numera Infobric Field) en del av gruppen – en digital KMA-plattform för att hantera byggprojekt.

– BuildSafe valde att gå samman med Infobric Group för att vi ser bolaget som den ledande digitaliseringspartnern i byggbranschen. Infobric arbetar aktivt tillsammans med branschen för att utveckla dess hållbarhet och har ambitiösa mål om att bli den globala ledaren inom ett par år. Vi har en otroligt spännande resa framför oss och jag ser väldigt mycket fram emot att leda gruppens kommunikationsarbete i min nya roll”, säger Leo Sydow till Byggindustrin.

Vad blir ditt främsta fokus i höst?

– Det har hänt oerhört mycket med Infobric de senaste åren. Vi har vuxit snabbt, breddat erbjudandet med nya produkter och gått in på nya marknader. Samtidigt fortsätter vi att utvecklas med ambitiösa tillväxtmål framåt. På grund av all förändring kan det finnas en diskrepans mellan hur omvärlden ser på oss och vilka vi faktiskt är i dag. Därför kommer mitt fokus ligga på att kommunicera allt det spännande arbete vi gör inom ramen för vår vision: att vara en vital byggsten i ett hållbart samhällsbyggande.

Vilka utmaningar står Infobric och andra SaaS-bolag inför när byggbranschen börjar oroas för att konjunkturen ska svänga?

 – Bristande tillgång till material, rusande el- och bränslepriser, inflation och stigande räntor kommer självklart påverka hur många byggprojekt som kan startas och genomföras som planerat. Det skapar utmaningar för hela branschen. När kostnaderna ökar hoppas vi på att spela en ännu viktigare roll i att effektivisera nyckelprocesser med våra digitala lösningar – för att på så sätt spara både tid och pengar åt våra kunder.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Infobriccontech

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.