Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

På nytt jobb

Han blir ny vd för Mäklarsamfundet

Publicerad: 13 Februari 2018, 08:47

Från och med den 1 maj i år får Mäklarsamfundet, som har cirka 35 anställda, en ny vd i och med att Björn Wellhagen tillträder.

Sveriges Byggindustriers näringspolitiske chef Björn Wellhagen byter jobb efter 13 år.


Ämnen i artikeln:

Sveriges ByggindustrierMäklarsamfundetBjörn Wellhagen

Mäklarsamfundet är Sveriges äldsta och största bransch- och medlemsorganisation för fastighetsmäklare. Från och med den 1 maj i år får Mäklarsamfundet, som har cirka 35 anställda, en ny vd i och med att Björn Wellhagen tillträder.

– Ibland får man en förfrågan som man inte kan tacka nej till. Mäklarsamfundet vill förstärka samhällsdebattörsrollen ytterligare och jobba med hur man kan ta fram värdet och innehållet i mäklartjänster ännu mera, säger han.

Björn Wellhagen har regelbundet kommenterat svensk bygg- och bostadspolitik i tidningen Byggindustrin. Han har varit anställd på Sveriges Byggindustrier i 13 år, de första åren som bostadspolitisk expert och de senaste sex åren som näringspolitisk chef.

Kommer du att sakna något på Sveriges Byggindustrier?

– Jag har haft det jättebra här och haft många kontakter i branschen och inom Sveriges Byggindustrier. Jag kommer att sakna jobbet men skulle samtidigt ha ångrat mig sen om jag inte tog den här chansen.

Är det något särskilt du vill göra när du kommer till Mäklarsamfundet?

– Först ska jag lära mig verksamheten och sedan se om det behövs några förändringar. Det jag vet nu är att jag främst ska driva på så att Mäklarsamfundet blir en tydlig röst i samhällsdebatten.

Björn Wellhagen har jobbat med bostadspolitiska frågor i 30 år. Innan han kom till Sveriges Byggindustrier var han tjänsteman på Finansdepartementets bostadsenhet.

– Behovet och nyttan av ökad rörlighet på bostadsmarknaden är en framträdande fråga som jag arbetat med länge, nu får jag möjlighet att bredda perspektivet till bostadsaffären och de värden den skapar för konsumenten samt visa på vikten av mäklartjänsten och dess kvalitativa innehåll. Det upplever jag som en spännande utveckling, säger Björn Wellhagen.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.