Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

På nytt jobb

Kunder och kostnader viktigast för Skanskas nye vd

Publicerad: 11 Augusti 2008, 12:17

Sänkta kostnader, industrialisering och bättre kundkontakter är ledord för Skanskas nye vd Anders Danielsson.- Nu gäller det att få ut potentialen av det arbete vi lagt ner ett antal år, säger han.


Innan sommaren var 42-årige Anders Danielsson vice vd för Skanska Sverige. Första dagen efter semestern är han helt plötsligt vd för samma företag.

– Jag blev tillfrågad av koncernledningen och tackade ganska snabbt ja. Det var ett ganska lätt beslut eftersom jag känner företaget väl och har varit med och tagit fram strategin för de närmaste tre åren, säger han.

Precis som så många gånger tidigare har den nye vd:n rekryterats i de interna leden. Anders Danielsson har varit anställd på olika positioner inom Skanska Sverige sedan 1991. Sedan 2003 har han axlat rollen som vice vd med särskilda ansvarsområden för husbyggnaden i Stockholm och Mälardalen. Han har också haft samordningsansvar för Skanska Direkt och varit ledare av det etiska rådet samt Skanska Installation. Nu väntar dock nya arbetsuppgifter.

– Nu blir arbetet rikstäckande och jag ska besöka våra regioner ute i landet. De externa kontakterna och mediekontakterna blir fler och jag kommer att bli mer delaktig i hela koncernens internationella arbete.

En viktig fråga att jobba vidare med ser Anders Danielsson i industrialiserings- och standardiseringsprocessen. En del har redan gjorts, ett exempel är bostadssatsningen ModernaHus.

– Jag tror att vi kan standardisera mycket mer. På hussidan tror jag på mer standardisering av både kontor och hotell. Väg- och anläggning är också ett område som är aktuellt, här har vi redan tyst asfalt som ett exempel.

Även inköpen kommer att stå i centrum i framtiden. Här har Skanska redan rensat i produktfloran och byggt upp ett e-handelssystem.

– Vi har lagt ned mycket pengar på att samordna inköp och volymer. De kostnaderna ser jag som investeringar, nu gäller det att vi orkar hålla i och slutföra det vi påbörjat.

Kostnadsutvecklingen är på det hela taget det största orosmolnet som Anders Danielsson ser i branschen för tillfället.

– Kostnadsutvecklingen i hela branschen ligger över konsumentprisindex. Om vi inte bryter den utvecklingen och kan sänka kostnaderna kanske ingen kommer att ha råd att bo i de bostäder vi producerar. Det är allvarligt.

Förutom sänkta kostnader nämner Anders Danielsson kundfrågorna som något av det han vill jobba mest med som Skanskas vd.

– Vi vill komma in i ett tidigare skede i kundarbetet. Då har de inte hunnit låsa fast sig och vi kan sälja in våra lösningar som bygger på en ökad standardisering och sänkta kostnader. Kundrelationen kommer att bli mer och mer viktig.


Läs en längre intervju med Anders Danielsson i veckans nummer av tidningen Byggindustrin.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.