På nytt jobb
Serneke förstärker ledningen med fyra nya namn
Publicerad: 28 oktober 2021, 06:36
Fyra nya medarbetare tar plats på Sernekes huvudkontor i Göteborg. Foto: Felix Gerlach
Efter ett 2020 som finansiellt gick i moll har Serneke fått mer vind i seglen. Den nya affärsplanen har fått genomslag och nu rekryterar bolaget fyra nya medlemmar i koncernledningen.
Under det tredje kvartalet 2021 uppgick Sernekes rörelseresultat till 25 miljoner kronor, jämfört med -79 miljoner kronor under samma period. Orderingången ökades på från 961 miljoner kronor i kvartal tre förra året till nära 1,2 miljarder i år.
– I branschen är tredje kvartalet normalt sett svagt, men vårt Q3-resultat på 25 miljoner kronor (-79) är det bästa sedan 2017. Mest glädjande i kvartalet är att entreprenadverksamheten i Serneke Sverige redovisar 20 miljoner kronor i resultat vilket är ett förbättrat resultat för femte kvartalet i rad. Vi är inte nöjda men stärks av att hårt arbete och disciplin, främst runt vilka projekt vi tar på oss att genomföra, även visar sig i siffrorna, säger Michael Berglin, vd för Serneke Group, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: 100 byggföretag svarar: Här är de största utmaningarna i projekten
Fyra nya namn i ledningen
För att fortsätta utvecklingen förstärker Serneke ledningen med fyra nya namn:
Mikael Hultqvist, i dag projektdirektör på Peab, tar över som vd för Serneke Sverige, medan Anders Arfvén som tidigare innehaft rollen lämnar tjänsten.
Dessutom tillkommer tre nya roller, där Carole Lindmark tillträder rollen som kommunikationschef. Hon kommer närmast från Vattenfall där hon har varit ansvarig för bolagets varumärke globalt.
Johanna Rutberg rekryteras från Telia och blir General Counsel och Kaia Eichler, i dag hållbarhetschef inom Afry, utses till hållbarhetschef. Förändringarna stärker ledarskapet i organisationen och skapar bättre förutsättningar för nästa steg i bolagets utveckling.
– Det känns positivt att förstärka ledningen med fyra nya kollegor med hög kompetens och bevisad förmåga att driva förändring. Vi avser nu accelerera tempot i vårt förändringsarbete för att stärka bolagets konkurrenskraft, säger Michael Berglin.