Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Anläggning

Anläggningsföretagen allt mer kräsna

Publicerad: 6 mars 2008, 13:36

Het marknad, flaskhalsar och svårberäknade kostnader gör byggföretagen allt mer kräsna när det gäller att lämna anbud. Flera bolag har närmat sig kapacitetstaket och blickar utanför landets gränser för att få tag i billigare material och arbetskraft.


-Jag upplever att vi har kapacitet, men vi är lite mer försiktiga och väljer på ett annat sätt idag, jämfört med för några år sedan. Våra analyser av förutsättningarna är noggrannare i dag, säger Svante Hagman Regionchef  för Stockholm Mälardalen på NCC.
Kennet Nilsson, vice vd på Skanska, ger samma bild.
- Vi är selektiva och bjuder bara på det som vi tycker vi har rätt bemanning och kompetens för. Marknaden har ökat rejält på sista tiden och då tvingas man välja bort fler projekt. Vi växer med kvalitet och plockar bara in yrkesmänniskor och unga, men de har ett par år innan de är klara, säger han.
Vilka nya byggen som är särskilt lockande för Skanska vill han inte avslöja.
- På infrasidan är det generellt en bra marknad i hela landet, säger han.
I söder pågår flera stora projekt, som Hallandsåsen och Citytunneln. I framtiden väntas marknaden öka främst i Stockholm och i Västsverige. Norra Länken och Citybanan i Stockholm och väg och järnväg mellan Göteborg och Trollhättan, fortsatt utbyggnad av E6:an och Partihällslänken i Göteborgs stad är några stora projekt som ligger i pipeline.
¬Kostnadsökningar i branschen bidrar till ökad försiktighet, men ger också motiv till att hitta nya lösningar.
- Vi ser kostnadsökningar på stål, insatsvaror som betong, transporter och också en lönekostnadsökning. Det försöker vi kompensera genom att hitta nya inköpsvägar, bland annat internationellt, och hitta nya effektivare lösningar, säger Svante Hagman.

Att produktivitetsutvecklingen på anläggningssidan kunde vara bättre håller man med om både på NCC och på Skanska. Kennet Nilsson, vice vd på Skanska, tror att en förbättrad produktivitet kan nås bland annat genom ökad specialisering i organisationen, standardiserade arbetssätt och produkter, återupprepning och lärande men även genom ny teknik och metodutveckling. Företaget har påbörjat en förändringsprocess.
- Det finns förbättringspotential och vi tar frågan på största allvar. Hittills har vi lagt mest kraft på - och kommit längst - på bostadssidan med industriellt byggande, men vi har stora ambitioner även på vägsidan, även om resultatet hittills väl inte är att skryta med.
Svante Hagman tror att både tid och pengar finns att spara om företagen fick komma in tidigare i projekteringsprocessen.
¬- Många gånger prissätter vi färdiga handlingar och har väldigt små möjligheter att påverka. De upphandlande myndigheterna skulle vinna på att handla upp entreprenörer och konsulter i ett tidigt skede. Att jobba fram projekten tillsammans skulle kunna spara både tid och pengar. Med hjälp av vår erfarenhet tror jag att vi skulle kunna hitta effektiviseringar, säger Svante Hagman på NCC.
Han tror inte att det är regelverken i sig, eller Lagen om offentlig upphandling, LOU, som sätter käppar i hjulet.
- Det handlar mer om tradition hur sådana här entreprenader handlas upp. Vi har föreslagit förändringar och tror att vägverket själva skulle vilja ha mer av totalentreprenader, idag görs det mesta på genomförande- eller generalentreprenad.
FIA, Förändring i anläggningsbranschen, ett initiativ från Banverket och Vägverket, som handlar om att få mer väg och järnväg för pengarna är ett steg i rätt riktning.
- Insikten måste komma först, men sedan måste man handla också, säger Kennet Nilsson.


Jan Kjellson, vd på Frijo, är kritisk till de offentliga beställarnas villkor i upphandlingarna.
- De vill ofta lägga över stort ansvar, för exempelvis ekonomiska risker, på entreprenören, säger Jan Kjellson.
I en högkonjunktur som denna slår detta tillbaka på beställarna, menar Jan Kjellson.
Själv har han kalendern fulltecknad fram till årsskiftet och på kort sikt är Frijo nära att nå taket för vad man mäktar med. Då har man råd att välja bort projekt.
- I en god konjunktur kan man vara mer kräsen. Vi måste veta att vi klarar av det och prioriterar de beställare som vi har en långvarig relation till. Vi har expanderat det vi kan på kort sikt. Nu handlar det mer om att långsiktigt öka på tjänstemannasidan, men förr eller senare så viker konjunkturen, så vi planerar inte någon stor expansion, säger Jan Kjellson

Björn Andersson, vd för Oden, en uppstickare på anläggningssidan, stortrivs med högkonjunkturen. Oden vill vara med i leken.
- Vi har väldigt mycket att göra och växer mycket. I och med att vi har tagit hem arbetstunnlar både på Citybanan och på Norra Länken kan jag säga att vi har positionerat oss väl, säger Björn Andersson.
Och kapaciteten finns där, enligt vd.
- Vi vill vara med på de kommande stora infrastrukturprojekten, säger Björn Andersson.
På sikt ser Patrik Marelius, regionchef öst på Oden, att bristande resurser kan påverka de kommande projekten.
¬- De riktigt stora projekten som Norra Länken och Citybanan, har inte dragit i gång på riktigt ännu. Då är det framförallt på åkeri- och transportsidan som det blir allt svårare att få resurser. Det märks redan nu, säger han.
¬- På insatsvaror som betong och armeringsjärn, som vi använder mycket av märker vi också tendenser till prisökningar, säger Björn Andersson.
Flera bolag som Byggindustrin pratat med säger att de tar tag i de problemen. Ett sätt att sänka kostnaderna och komma undan flaskhalsar är att se över sina inköp.
- Det handlar bland annat om att gå utomlands både för material och för arbetskraft, säger Kennet Nilsson.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.