Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Anläggning

Österrikisk bjässe in på svenska marknaden

Publicerad: 2 April 2008, 12:36

Strabag – Europas femte största byggföretag och marknadsledande i Tyskland, Österrike, Central- och Östeuropa – köper Oden Anläggningsentreprenad. Nu ska tyskarna, med Oden som bas, klättra upp som en av de ledande anläggningsaktörerna på den skandinaviska marknaden.


-Det här är inte vårt största bolagsförvärv, men kanske det viktigaste, säger Dr Hans Peter Haselsteiner, vd för Strabag, som besökte Stockholm och höll presskonferens i samband med att affären offentliggjordes.
-Skandinavien är inte bara vackert. Den har en vital och stark byggmarknad med kompetenta företag. Vi har genom åren samarbetat en hel del med både Skanska och NCC och jag tror vi vet hur svenska byggare tänker och fungerar, säger Hans Peter Haselsteiner.
Strabag omsatte i fjol drygt 100 miljarder kronor skapligt jämnt fördelat mellan byggverksamhet och tungt anläggningsbyggande, har 61 000 anställda och har för tillfället verksamheter i mer än 30 länder.

Strabag – som är börsnoterat i Wien - har vuxit snabbt och de senaste sju åren har man mer än tredubblat volymerna. Den tyska och österrikiska marknaden svarar för mer än hälften av omsättningen, men mycket av fokuseringen just nu ligger på de snabbväxande marknaderna i Central- och Östeuropa och inte minst Ryssland. En tredjedel av koncernens omsättning hämtas från dessa marknader och andelen ökar stadigt.

-Vi etablerade oss på Moskva-marknaden redan 1991 och har bitit oss fast sedan dess. Vi var verksamma även under de tuffa åren och det får vi belöning för nu. Ryska Rasperia och också gått in med ett 25-procentigt ägande i koncernen och i dag har vi 2 000 anställda i Ryssland och en orderstock på 19 miljarder kronor, säger Christian Ebner, informationsansvarig på Strabag.

Strabag och dess dotterbolag arbetar med flera förvärvade varumärken, bland annat Dywidag och Züblin (som har haft flera joint venture med Oden på den svenska marknaden). Det svenska dotterbolaget kommer också, åtminstone initialt, att verka under namnet Oden.

-Vi tror starkt på vår unga och attraktiva svenska ledningsgrupp. Ledningen får bevisa för oss att det lönar sig att använda varumärket Oden. Vi ska bli en ledande skandinavisk aktör. Det är vad det handlar om, säger Hans Peter Haselsteiner.

-Man kan fråga sig varför vi etablerar oss i Sverige. En orsak är den exceptionella byggtillväxten just nu på 6,5 procent. Det är nästan i nivå med de snabbväxande östeuropeiska marknaderna. Regering och riksdag har en aptitlig plan för en uppgradering av infrastrukturen, inte minst påjärnvägssidan, säger Hans Peter Haselsteiner.

-Sedan har vi ju haft en närvaro i mindre skala i Sverige, knappt 700 miljoner kronor via Züblin och här har vi samarbetet med Oden i fyra anläggningsprojekt. Vi känner dem, både ägare och ledning. Nu ska Oden vara med och kriga om alla stora anläggningsjobb i Sverige och i Skandinavien, säger Hans Peter Haselsteiner.

Oden omsatte i fjol drygt 1 miljard kronor med 400 anställda. Marknadsandelen på den svenska anläggningsscenen är, enligt Strabags beräkningar, 5 procent. Det är en bit kvar till de fyra marknadsledarna: Skanska (24 procent), NCC (23 procent), Peab (20 procent) och Vägverket Produktion (14 procent).

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.