Anläggning
Peab bygger ut hamn med klimatsmart betong och asfalt – ”Ett av våra största projekt i regionen”
Publicerad: 16 juni 2020, 14:23
Visionsbild för hur hamnen är tänkt att se ut 2025. I förgrunden Göran Wiking, regionchef på Peab. Foto: Visionskiss från Arkitektkontor Arén AB / Foto från Peab
”Det innebär en stor minskning av koldioxidutsläpp. I asfalten använder vi förnybar energi i stället för olja när vi värmer upp asfalten och när det gäller betongen är det bindmedlet som är utbytt mot förnybart”, säger Göran Wiking, regionchef på Peab.
Hamnen i Trelleborg ska byggas ut med två nya färjelägen. Uppdraget går till Peab som ska använda både koldioxidsnål asfalt och koldioxidsnål betong i samma projekt.
Beställningen är gjord av det kommunala bolaget Trelleborgs Hamn AB och kontraktssumman uppgår till 328 miljoner kronor. Enligt Göran Wiking, regionchef på Peab, blir det här ett av de största projekt som bolaget gör i regionen. Det är också första gången som Peab i Skåne använder de egna produkterna Eco-Asfalt och Eco-betong i samma projekt, berättar han för Byggindustrin.
Läs även: Peab stänger sin flygplats
För att bygga ut hamnen ska bland annat helt ny mark anläggas där det i dag är hav. Det görs med hjälp av muddermassor som tas upp från havsbotten och som stabiliseras och asfalteras för att bli en del av det nya hamnområdet. Ett bitvis komplicerat arbete, inte minst på grund av att stora delar av jobbet måste göras i vatten.
– När man är ute och rör sig i vatten är man i hög grad beroende av vädret, säger Göran Wiking.
Ramboll projekterar kajerna
Till de nya färjelägena anläggs cirka 700 meter spont för de nya kajkonstruktionerna. Dessutom sker grundläggning och uppförande av ramper och övrig hamnutrustning. Peab ansvarar för projektering och konstruktion av samtliga åtgärder som ingår i projektet.
Konstruktionen av den nya kajen är komplex då mycket av arbetet kommer behöva utföras i eller nära fritt vatten.
Peab har fått en totalentreprenad men tar in Ramboll för att projektera kajer, grundläggning för tre påkörningsramper, två klaffar samt all hamnutrustning som fendrar, pollare samt stormpollare. Utöver det ingår att projektera allt inom vatten och avlopp för de nya färjelägena.
– Konstruktionen av den nya kajen är komplex då mycket av arbetet kommer behöva utföras i eller nära fritt vatten. De geotekniska förhållandena är utmanande med kalkberg av varierande kvalitet, delvis uppsprucket och på andra ställen kan berggrunden bestå av förkislad kalksten i överytan vilket försvårar neddrivning av spont. Ramboll har stor vana av den här typen av komplexa hamnprojekt, som Västra kajen i Skandiahamnen i Göteborg och Inre hamnen i Norrköping, säger Anders Sagemo, Ramboll, teknikansvarig för projekteringen, i ett pressmeddelande.
Läs även: Peab bildar fastighetsbolag – och gör extra utdelning
Byggstart sker i juni 2020 och projektet beräknas vara klart vid årsskiftet 2021/2022.
Mer om projektet i Trelleborgs hamn
• ECO-Asfalt minskar koldioxidutsläppen med cirka 63 procent jämfört med traditionell asfalt. Stora delar av transporterna som kommer att användas drivs av HVO-diesel som är förnybart och hållbart. Stålleveranser, som är en betydande del i projektet, kommer mestadels att transporteras via järnväg och båt.
• Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn (för rullande trafik) med cirka 30 ankomster och avgångar varje dygn.
• De nya färjelägena gör att fartygstrafiken flyttas längre bort från bebyggelsen i centrala Trelleborg. Det ger stora miljöfördelar, bland annat för luftkvaliteten, samt resulterar i bättre logistik, kortare tid och ökad säkerhet vid manövrering av fartygen inom hamnområdet. Det senare är av stor vikt för en hamn med så mycket trafik.