Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Anläggning

Scandic intar Ryssland

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Tillsammans med Ikea planerar Scandic att bygga ett nytt hotell med 300 rum i Khimki Business Park i Moskva. Hotellet som beräknas stå färdigt under 2010 är ett första steg i Scandics påbörjade Rysslandsexpansion.


Hotellkedjan Scandic gör nu verklighet av sina planer på att expandera till Ryssland. Under 2008 påbörjas projektet för att bygga ett nytt affärshotell, strategiskt beläget i Khimki Business Park, intill Moskvas största ringled, nära Sheremetyevo flygplats och endast 35 kilometer till Kremlin. Hotellet som ska ha 300 hotellrum, konferensutrymmen, restauranger och ett fitnesscenter beräknas öppna 2010.

Hotellplanerna möjliggörs genom Ikea som driver både Khimki Business Park där ett av de största Ikea varuhusen ligger och Rysslands största shoppingcenter, MEGA, med 250 butiker och restauranger vilket ligger på andra sidan genomfartsleden. Ikea kommer att agera byggherre och ägare för det nya hotellet medan Scandic kommer att driva hotellverksamheten.

- Ett viktigt delmål i vår tillväxtstrategi, har varit den dag då vi kan offentliggöra att vi inleder vår expansion i Ryssland, där är vi nu och det är givetvis oerhört tillfredsställande, säger Frank Fiskers, Scandics koncernchef. Att tillsammans med en så professionell och framstående partner som Ikea få bygga ett nytt hotell, strategiskt beläget i Moskva, är ett utmärkt startskott. Möjligheterna är oändliga och vi är redo för en fortsatt expansion,avslutar han.

På den ryska marknaden finns idag ett antal internationella hotellaktörer, den stora merparten av dessa är inriktade på lyxsegmentet. Det finns få inhemska hotellkedjor och få hotellkedjor som riktar sig mot så kallad mid-market, eller mellanprismarknaden. Hotellkedjan Scandic anser att det finns ett stort behov och vill med detta första hotell ta ett grepp om den marknaden.

- Scandic är ett starkt varumärke och med sin ledande ställning i Norden, inte helt okänt för den ryska marknaden," säger Per Kaufmann, General Director IKEA Russia & CIS. "I valet av hotelloperatör har vi sett till vilka affärsmöjligheter Scandic kan bidra med i egenskap av profesionell hotelloperatör. Vi har dessutom sett till helheten med ekonomiskt, ekologiskt och etiskt ansvarstagande och där anser vi att Scandic har ett övertag jämfört med andra operatörer, fortsätter han.

MARIANNE SILÉN

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.