Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Anläggning

Stockholmsarenan lättar på locket

Publicerad: 6 September 2011, 06:52

Arenakriget i Stockholmsregionen trappas upp. Förra veckan visade Stockholmsarenan hur man tänkt sig innandömet i sin nya eventfabrik som står färdig om två år.


Det tar tid planera och bygga en arena. Från de inledande idéskisserna till en färdig anläggning kan det ta mellan tre till åtta år, beroende på komplexitet.

Det här tar amerikanen Matt Rossetti, arkitekt och vd för Rossetti Associates, fasta på.

- Det är en lång processtid och det betyder att om man planerar ett arenabygge i dag så ska man inte stirra sig blind på hur det ser ut just nu. Man måste fixa en kristallkula och försöka se in i framtiden. Behov och efterfrågan ändras snabbt, säger Matt Rossetti.

Matt Rossetti anses ha varit drivande i de senaste årens globala arenaboom.

Förra veckan, i samband med Stockholm Event Networks branschforum på Globen, var han på plats i Stockholm för att berätta om de senaste trenderna och hur nästa generations arenor designas interiört för att passa delvis nya affärsstrategier.

För Stockholm Globe Arenas - som ansvarar för driften av de fem arenorna Globen, Annexet, Hovet och Söderstadion, som från och med 2013 ersätts av Stockholmsarenan - innebar det en chans att visa upp sina intentioner och visioner för den nya arenans innandöme.

Stockholm Globe Arenas ägs av AEG Facilities som i sin tur är ett helägt dotterbolag till amerikanska Anschutz Company, världsledande arrangör av sport och underhållningsevenemang.

Driften av anläggningarna är alltså privat, men ägandet är kommunalt via bolaget SGA-fastigheter.

Det kommunala ägarbolaget gjorde i fjol en förlust på knappt 63 miljoner kronor. Det privata driftbolaget omsatte ifjol drygt 182 miljoner kronor med en vinstmarginal på drygt 7 procent.

Det här är dock inget som oroar kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

- Vi känner oss trygga. Investeringen på drygt 2,7 miljarder är realistisk. Söderstadion var uttjänt och vi kan finansiera affären delvis via utförsäljning av byggrätter på den tomten. Vi äger bolaget som bygger och som sedan hyr ut driften till evenemangsbolaget. Vi har vårt ansvar inför skattebetalarna och AEG inför sina ägare. Det är öppna kort, säger Madeleine Sjöstedt.

När den nya arenan är klar har de samlade anläggningarna vid Globen kapacitet för tillsammans 70 000 besökare/åskådare.

Och ekonomin i dag handlar inte längre om att sälja biljetter en masse.

- Tittar vi på nettointäkterna från våra arenor i Stockholm svarade för något år sedan de reguljära biljettintäkterna för 70 procent och vip-inkomsterna för 30 procent. I dag är fördelningen 60/40. I Tyskland är redan nu fördelningen 40/60, säger Marie Lindqvist, kommunikationschef på Stockholm Globe Arenas.

- Vi måste ha produkter som möter framtidens behov och kommer att skapa fler nivåer för vip- och premiumpaket. Det är inte längre enbart representationskoncept. Även privatpersoner vill ha speciella upplevelser, kanske som födelsedagspresent. Vi ser detta komma starkt redan nu. På fem år har vi fördubblat volymen inom vip och premium, säger Marie Lindqvist.

Matt Rossetti:

- I dag handlar det mycket om saker som fler lounger, ökad flexibilitet, närhet till stjärnorna oavsett om det är artister eller idrottsmän och ny interaktiv och individuell teknik där varje besökare får en egen skärm där man kan skräddarsy egna repriser eller välja från restaurangmenyn för en smidig beställning till sin plats.

Han skisserar en arenornas evolution; från 1960-talets betongklossar utan egentliga bekvämligheter till 1970-talets "skyboxar" allra högst upp i arenorna och herrklubbar, "Old boy´s clubs", i någon obskyr del av anläggningen.

På 1980-talet inleddes en smärre revolution i och med logernas inträde. Vip-gästerna och deras nya och öppna loger flyttades från takplatserna närmare arenan.

Palace of Auburn Hills i Michigan banade vägen för 1990-talets starkaste trend: lyxlogerna. Här var logerna möblerade med mjuka fåtöljer och soffor och det gemensamma utrymmet kring logerna fick rymliga badrum och ambitiösare restauranger och konferensytor.

Palace of Auburn Hills hade hela 180 loger, vilket var exceptionellt vid den tiden.

Logerna har fortsatt att vässas runt om i världen och besökarna flyttas ständigt allt närmare sina idoler.

- Ett kul exempel är Amway Center i Florida där en särskild stjärnlounge har en spegelvägg som ger fansen en exklusiv insyn till den korridor som leder från omklädningsrummen till spelplanen och de kan se sina basketidoler göra high five på väg till planen. Väggen kan skjutas åt sidan och gästerna ges då möjlighet att hälsa på spelarna, ta bilder eller få autografer, säger Matt Rossetti.

Ett annat fenomen är att vip-gästerna inte längre blygs över att vara just vip-gäster. Vip-platserna placeras mitt i publikhavet eller till och med uppe på scenen, säger Matt Rossetti.

Ny teknik är också på stark frammarsch på arenorna.

Sony testar exempelvis ny teknik på olika arenor, bland annat Emirates Stadium i London. Här har en del vip-sviter särskilda konsoler där de kan reprisera mål och situationer ur olika vinklar och de har även tillgång till statistik.

- En annan grej är hockeyspelare med kameror i sina hjälmar som publiken kan logga in på. LED-skärmar kommer också starkt. De kan fylla en hel vägg eller, som på Ahoy och O2 World i Berlin, hela fasader. Qatar planerar inför fotbolls-VM 2022 att bygga en arena som ska vara klädd i LED-skärmar, säger Matt Rossetti.

Ninna Engberg, vd på Stockholm Globe Arenas:

- Folk vill ha det litet lyxigare, både privatpersoner och företag. Som det ser ut på Råsunda och Söderstadion håller inte i längden. Det duger inte med varmkorv längre.







Fem arenatrender



Färre loger, fler lounger.

Ökad flexibilitet i både rum och erbjudande.

Ökad närhet till stjärnorna/spelarna.

Fler vip- och premiumnivåer.

Ny teknik tar besökaren närmare evenemanget.

Arenaguide



Stockholmsarenan får 30 000 sittplatser och kan ta 45 000 vid konserter.

Det byggs 21 traditionella loger som rymmer upp till tio personer vardera. Logerna kopplas samman med en större lounge och särskilda läktarplatser.

Anläggningen får också terrassloger med totalt 96 platser, en restaurang med 500 platser och utsikt över planen via skjutbara glaspartier, en business club, vip-parkering med egen vip-entré.

Taket är skjutbart och arenafasaderna är transparenta (genom en perforering).





Byggfakta Stockholmsarenan

Projekt: Idrotts- och evenemangsarena med skjutbart tak.

Byggherre: Stockholms stad genom Stockholm Globe Arena.

Omfattning: Idrotts- och evenemangsarena med skjutbart tak för evenemang året runt och 30 000 sittplatser.

Totalentreprenör: Peab.

Arkitekt: White Arkitekter.

Konstruktör: WSP.

Byggtid: 2010 till hösten 2012.

Kontraktssumma: Drygt 2 miljarder kronor.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.