Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Anläggning

Vägverket tillåter hastighetssänkningar

Publicerad: 6 mars 2008, 13:40


Fackförbundet Sekos ultimatum gav resultat.
Seko krävde förra veckan att Vägverket skulle sänka hastigheten förbi alla vägarbeten i Stockholmsregionen, annars skulle skyddsombuden stänga arbetsplatserna.

Entreprenörerna stod i denna fråga på fackets sida och Skanska beslutade till och med att ensidigt sänka hastigheten förbi alla sina byggen, trots att det stred mot kontrakten med beställaren.

Pressen på Vägverket bar alltså frukt. I fredags kom beskedet att Vägverket tillåter att hastigheterna sänks till de nivåer som entreprenören och arbetarna anser är lämplig för att de ska känna sig säkrare.
Ombudsmannen Thomas Brännström på Seko hälsar beskedet med försiktig glädje.

- Vi får ju se hur det här kommer att tillämpas i verkligheten. Men det är glädjande att de insett att säkerheten måste gå före framkomligheten.

Tomas Furrer, chef för avdelningen för myndighets- och trafikärenden på Vägverket, ger en annan bild av varför verket stretat emot.

- Vi tror inte på idén att en skylt skulle öka säkerheten, men vill de ha det så ska de väl få det.
Vägverkets policy har varit att använda fysiska åtgärder som dels tvingar ner hastigheten, dels skyddar arbetarna, säger han.


Thomas Brännström ger honom rätt i att skyltarna inte är nog. För sänkta hastighetsgränser är en sak, att få trafikanterna att respektera gränserna är en annan. I dag är efterlevnaden ofta bedrövligt dålig.
- Det måste till åtgärder, säger Thomas Brännström.
- Det finns i princip två vägar att gå. Antingen måste polisen ut och kontrollera mycket mer än i dag, kanske med kameror, eller så kan man göra olika avstängningar som tvingar bilisterna att sänka farten.
Brännström nämner också att bötesnivåerna i en del andra länder är betydligt högre för hastighetsöverträdelser vid arbetsplatser.

Dödsolyckan vid Kungens Kurva för ett par veckor sedan inträffade under arbetet med att skylta inför ett vägarbete. Facket har också krävt att sådana arbeten ska göras från lastbilar med särskilda skydd. På den punkten har Vägverket ännu inte gått ut med några besked, men Thomas Brännström säger sig ha fått signaler som tyder på att hårdare krav är på gång.

Säkerhetsanordningar är emellertid inte gratis och det gör att de riskerar att skalas bort i upphandlingar med hård priskonkurrens. För att undvika sådana situationer förordar Seko att upphandlingar ska delas upp i två separata kontrakt. Ett som avser själva vägarbetet och ett som gäller säkerheten. Det skulle dessutom ha andra fördelar.

- Det vore bra med specialkompetens för säkerhetsanordningarna.

Tomas Furrer avfärdar inte idén men framhåller att Vägverket i underlagen till upphandlingarna faktiskt anger mycket noga vilka säkerhetsanordningar som ska finnas.

Redaktionen

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.