måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Årets bygge

Betongkolossen har fått ett nytt syfte

Publicerad: 25 januari 2023, 13:31

2022 färdigställdes det mödosamma arbetet med att ge Postens gamla fastighet Tomteboda nytt liv. Byggnaden rymmer nu bland annat bussterminal, skola och kontor. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2023 i kategorin Renovering. Tomteboda kontor Entreprenör: CO-pilot Beställare: Obligo Real Estate på uppdrag av Terminal RE Tomteboda Tomteboda bussdepå Entreprenör: Skanska Beställare: Region Stockholm

Foto: Anders Roth

Tomtebodas ursprungliga syfte försvann när svenska folket slutade älska brev. Men 2022 färdigställdes det mödosamma arbetet att ge fastigheten en helt ny mening som bussterminal, skola, och många andra arbetsplatser med möjlighet att växa. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2023 i kategorin Renovering.

Ämnen i artikeln:

Årets ByggeÅrets Bygge 2023SkanskaNorthvoltMyndigheten för samhällsskydd och beredskapnybyggnationhållbart byggandeStockholmStockholms län

MSN

Martina Strand Nyhlin


– För många kan Tomteboda se ut som en tråkig betongbyggnad, men när man kommer närmare och lär sig om huset så inser man att varje bit betong är levererad med extrem kvalitet, säger Nils Johansson, vd hos CO-pilot som varit CM, Construction Manager, i projektet.

Historien om nya Tomteboda började för tio år sedan, då Postnord bestämde sig för att flytta sin sorteringsterminal till Rosersberg. Byggherren Obligo Real Estate stod med uppgiften att göra något av en av Sveriges största byggnader. Huset fick ett bevarandeskydd som kulturhistoriskt byggnad 2013 och det har efter det aldrig funnits några tankar på att riva någon del av huset. Obligo fick snart sin första potentiella hyresgäst, för platsen visade sig vara perfekt för SL:s nya bussdepå.

Missa inte senaste nytt!

Nyheter och fördjupning med Byggindustrins nyhetsbrev.
✓ Affärer ✓ Hållbarhet ✓ Teknik ✓ Konjunktur ✓ På nytt jobb

Här prenumererar du!

Tomteboda kontor.

Foto: Tove Falk Olsson

Multifunktion

Därefter visade också Thoréngruppens skolverksamhet intresse för att hålla till i byggnaden. Dessutom nosade Obligo upp att det fanns en del myndigheter som satt på för dyra hyreskontrakt i centrala Stockholm.

– Vi gjorde en strategisk satsning mot Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och liknande verksamheter. Vi insåg att Tomteboda hade en fördel i att vara en så stor och robust byggnad, så man kan klara säkerhetskraven, som är väldigt stränga för vissa myndigheter, säger Morten Wettergreen, på Obligo.

Satsningen lyckades och nu har MSB flyttat in i byggnaden.

Läs även: Detaljplan hindrade cirkulärt byggande – Skanska fick inte återbruka stomme

Ambitionen i omvandlingen av Tomteboda har varit att behålla den konst och arkitektur som finns och att återbruka och bevara så mycket som möjligt av materialet i samarbete med en byggnadsantikvarie. Kontorsdelarna har miljöcertifierats med Breeam in Use Excellent.

Tre snabba om Tomteboda kontor och Tomteboda bussdepå

Energiprestandan i Tomtebodaterminalen var inte så bra, men nu är alla tekniska system utbytta till toppmoderna.
För att skapa en arbetsmiljö i världsklass har fastighetsägaren Obligo byggt gym, cykelrum med tvättmöjlighet, batteriladdning för elcyklar och just nu pågår även bygget av ett utegym.
Kronan på verket i projektet – konstprojektet ”Spridningsvägar” är skapat av Ebba Bohlin –en av Sveriges främsta samtida konstnärer.

Arbetet med Tomteboda bussdepå bröts ut som en separat entreprenad där även en tillbyggnad ingick. SL är byggherre och Skanska är entreprenör för ombyggnadsdelen.

– Komplexiteten i det här projektet har varit stor. Det är en ombyggnad, det är K-märkt, det pågick ett tiotal andra entreprenader i samma fastighet. Alla kuggar i hela projektorganisationen fungerade utmärkt, från projektering till utförande var det ett väldigt bra gäng, säger Bert Andersson, projektledare på Investeringsprojekt inom Region Stockholm.

Läs även: Tiotusentals ton betong deponeras i onödan – här är forskningen som visar att den kan återanvändas

Bussdepån har ingen miljöcertifiering, men aktörerna känner ändå att de har gjort en stor miljöinsats genom att återbruka ett hus med så mycket betong i.

Kreativa lösningar

Att anpassa enorma betonglokaler och få rum med bussarna var inte helt lätt, men alla var nöjda när Skanska kom på en lösning för att demontera betongbalkarna i lågdelens tak.

– Vi skulle först riva dem på plats men kom på att det var bättre att ta ner dem med fjärrstyrda domkrafter, som sänkte dem till golvnivå där vi kunde ta hand om balken och bila sönder den, säger Viktor Ageyev, projektchef på Skanska.

Bussdepån i Tomteboda.

Foto: Skanska

Budget och tidsplan har hållits i bygget av bussdepån. Budgeten i utvecklingen av Tomteboda kontor har däremot förändrats genom åren allt eftersom projektet utvecklats. När de som äger huset kom in 2017 satte de en tidsplan på fem till sju år och det blev snarare sju med facit i hand. Men egentligen blir ett så flexibelt och storskaligt hus aldrig färdigt.

– Men 2022 är för oss året vi blev klara med projektet, själva kronan på verket var invigningen av ett konstprojekt, ”Spridningsvägar”, en enorm skulptur på rondellen utanför huvudentrén, säger Morten Wettergren.

Läs även: Boverket går till botten med vad som hindrar cirkulärt byggande

Alla inblandade i projektet är stolta över att ha få varit med om att ta Tomtebodaterminalen in i framtiden.

Nils Johansson på CO-pilot, som vuxit upp i området, har under projektets gång förändrat sin syn på Tomtebodaområdet från skepsis till fascination.

– När den byggdes var man inte jätteimponerad. Nu är jag otroligt imponerad, det är ett fantastiskt hus! säger han.

Aktörer i projekten

Tomteboda kontor

Entreprenör: CO-pilot
Beställare: Obligo Real Estate på uppdrag av Terminal RE Tomteboda
Hyresgäst: SL och Thoréngruppen (med fyra olika skolkoncept). Northvolt, Polarium, Valneva, PostNord, MSB samt en icke namngiven verksamhet.
Arkitekt: Byrån för Arkitektur & Urbanism - BAU
Projektkostnad: 1,3 miljarder kronor
Entreprenadform: Olika för olika delprojekt från totalentreprenad till utförandeentreprenad

Tomteboda bussdepå
Entreprenör: Skanska
Beställare: Region Stockholm
Hyresgäst: SL
Arkitekt: BBH arkitekter
Projektkostnad: 500 miljoner kronor (ombyggnadsdelen)
Entreprenadform: Generalentreprenad, utförandeentreprenad.

Övriga nominerade i kategorin Renovering:

Omvandlat gjuteri blir Varvsstadens pärla

En klimatberäknad renovering av den gamla trikåfabriken

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Välj nyhetsbrev