Få hela storyn
Starta din prenumeration
Årets bygge
Publicerad: 17 februari 2021, 12:08
Norviks hamn nomineras till Årets Bygge 2021 i kategorin Infrastruktur.
Foto: Stockholms hamnar
En hamnplan lika stor som Gamla stan och en 4 kilometer lång järnväg och bangård. Lägg till det nya vägar, flera broar, en bergtunnel, sex större byggnader, en egen vattenreservoar och elinstallationer motsvarande en mindre stad. Det är Stockholm Norvik Hamn, den första helt nya större godshamn som byggts i Sverige på många decennier.
Ämnen i artikeln:
Årets Bygge 2021Stockholms HamnJM EntreprenadVeidekkeMVBPeabimpleniaNynäshamninfrastruktur– Den äldsta pärmen jag har gällande detta projekt är från 1978. Så det är jättekul att vi nu har öppnat både container- och roro-terminalen, säger Karl Lagerlöf, chef operativ verksamhet i Stockholms Hamnar.
Läs även: Unik tunnel under Göta älv med unikt svåra förutsättningar
Vi är oerhört stolta över att vi tillsammans med våra entreprenörer lyckats hålla både tidplan och budget i detta komplexa projekt.
Stockholm Norvik Hamn har byggts för att trygga en hållbar varuförsörjning till Stockholm och Mälardalen. En tidskritisk del har varit att bygga den 4 kilometer långa järnvägen som ansluter till Nynäsbanan, där en avgörande milstolpe passerade förra påsken när industrispåret kopplades till Nynäsbanan. Om denna slottid missats hade hamnen försenats ett år.
– Vi är oerhört stolta över att vi tillsammans med våra entreprenörer lyckats hålla både tidplan och budget i detta komplexa projekt, säger Karl Lagerlöf.
I det stora projektet där första spadtaget togs 2016 har 40 entreprenader deltagit och samtliga discipliner som finns i bygg- och anläggningsbranschen varit representerade.
En gigantisk del av projektet har varit losshållning av 11 miljoner ton berg. NCC har stått för detta arbete som har varit utmanande med många aktörer på samma och angränsande ytor.
Läs även: Kamp mot klockan när väg genom ”Kirunabornas vardagsrum” byggdes
En hållbarhetsdetalj i losshållningen är att allt ballastmaterial som använts för betongframställning har tagits från projektet.
– Det har krossats på plats, körts till Swerocs mobila betongstation och där har all betong tillverkats, säger Joel Ahlqvist, NCC:s projektchef.
På 400 000 arbetade timmar hade vi tre olyckor av mindre karaktär.
Joel Ahlqvist tycker att stämningen i projektet och relationen med beställaren varit den bästa han upplevt i sin karriär. Han är också nöjd över att projektet varit väldigt förskonat från olyckor.
– På 400 000 arbetade timmar hade vi tre olyckor av mindre karaktär, säger han.
Martina Strand Nyhlin
Entreprenörer: NCC, JM Entreprenad Terramare, NCC, JM, Veidekke, Broby Spår, MVB Öst, Heving & Hägglund, RA Bygg, Elektrotjänst, Hantverksjouren, Holtab, Grytec, Peab Marin, Sebab, Reservkraftbyggarna, Nordomatic, Swarco, Implenia
Beställare: Stockholms Hamnar
Hyresgäst: Hutchison Ports Stockholm, Stockholms Hamnar
Arkitekt: Wåhlin Arkitekter, Per Wåhlin
Projektkostnad: 3,8 miljarder kronor
Entreprenadform: Utförandeentreprenad