Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Årets bygge

Ekodukten över E6 fyller redan sitt syfte

Publicerad: 23 februari 2022, 14:32

Djuren har fått en egen övergång över E6:an vid Hallandsåsen.

Foto: Trafikverket

För att motverka den skada som uppstår vid vägbyggen har Trafikverket och Veidekke byggt en bro för djur och natur över E6 vid Hallandsåsen. Och djuren i omgivningen verkar redan hitta dit, trots att inte hela passagen används ännu. Nu nomineras projektet till Årets bygge 2022 i kategorin Infrastruktur.


Ämnen i artikeln:

TrafikverketTyrénsVeidekkeE6

– Det här var ju som världens ände för djuren förut, så det tar lite tid innan de hittar dit, men våra webbkameror har redan fångat upp både hjort, räv och älg, säger Fatri Rexhepi, projektledare på Trafikverket.

Läs även: Högaktuell kraftstation byggdes i svårtillgänglig nationalpark 

Tredje i sitt slag

När nya vägar byggs störs oftast djurlivet i området. Sverige har redan flera faunapassager som leder olika djurarter över eller under vägar. Men en ekodukt är en bredare lösning, en bro som ska gynna alla djur och växter som finns i omgivningarna och Ekodukten över E6 är den tredje i sitt slag som byggs i Sverige.

Aktörerna i projektet har fått ta ställning till ovanliga frågeställningar.

Foto: Trafikverket

Att bygga en ekodukt har inneburit ovanliga frågeställningar i projektet, som till exempel hur man gör en bro som älgar väljer att gå över.

Så vi ritade siktkurvor och satte ut älgar i BIM-modellen och hittade rätt landskapsform.

– Vi jobbade med en BIM-modell, som enkelt uttryckt är en virtuell modell av verkligheten. Vi tog fram siktkurvor över ekodukten, för en älg ska nämligen kunna se en annan älg på andra sidan för att kunna avgöra att det inte är någon fara där. Så vi ritade siktkurvor och satte ut älgar i BIM-modellen och hittade rätt landskapsform. Samma modell användes för schakt- och fyllberäkningar samt för att utvärdera utseendet på den gabionmur som utgör avgränsning och bländskydd på ekodukten, säger Fatri Rexhepi.

Läs även: Höga ambitioner på hållbarhet vid kinesiskt tunnelbygge 

Tre fakta om Ekodukten över E6 Hallandsåsen

På grund av att det var snö ända till i april i området fick projektet en tidsförlängning som sedan jobbades in så att trafiken kunde öppna redan i september.

 

Från början var tanken att ekodukten skulle ha ett bländskydd i trä, men Veidekke tog fram en lösning med en gabionmur, stenfyllda nätkistor. Trafikverket godkände idén då underhållet minimerades.

 

Snö och osedvanligt kalla temperaturer skapade problem när brostöden skulle gjutas, men problemet löstes genom att brostöden göts i ett varmt tält.

Byggmetod för ökad säkerhet

Veidekkes byggmetod var att man ställde upp en portalställning över E6:an så trafiken kunde flyta på medan man byggde ekodukten.

– Vår personal har inte behövt jobba direkt vid trafiken och det blev få trafikomläggningar vilket ökar säkerheten, säger Andreas Olander, projektchef på Veidekke.

Läs även: En unik dokumentation – så byggs en bro 

Utöver det så valde Veidekke att bygga en konstruktion med väggar i klimatförbättrad betong med en överbyggnad i stål, allt för att tänka på miljön och minimera klimatpåverkan. Genom klimatkalkyler har Veidekke påvisat en sänkning av projektets koldioxidpåverkan med mer än 17 procent jämfört med Trafikverkets utgångsläge.

Veidekke valde att bygga en konstruktion med väggar i klimatförbättrad betong med en överbyggnad i stål, allt för att tänka på miljön och minimera klimatpåverkan.

Foto: Trafikverket

Entreprenören Veidekke lyckades bra med att hålla tidsplanen i projektet, de blev klara sex veckor före utsatt tid.

Det var en väldigt bra lösning för det gick fort och var säkert både för oss själva och för trafikanterna.

– Den lösningen vi valde med en portalställning för att hantera trafiken gjorde att vi kunde bygga på flera fronter samtidigt, både norra och södra tunnelröret samtidigt. Det var en väldigt bra lösning för det gick fort och var säkert både för oss själva och för trafikanterna, säger Andreas Olander, projektchef på Veidekke. 

Läs även: 80 år sedan bron rasade - broexperten fick springa för livet 

Om portalställningen var anledningen till att projektet inte blev så lönsamt som Veidekke önskat återstår att utvärdera för det är viktigt att ha med sig till kommande Ekodukt projekt. 

– Vi är övertygade om att det kommer att byggas fler Ekodukter i Sverige i framtiden, då vill vi vara med och bidra med våra erfarenheter, säger Andreas Olander.

Aktörerna bakom projektet är mycket nöjda med resultatet.

Foto: Trafikverket

Roligt och lyckat

Både Trafikverket och Veidekke är väldigt nöjda med hur projektet föll ut. 

Vi märkte ett stort engagemang både hos vår egen personal och hos våra underentreprenörer när man fick ”tänka utanför boxen”.

– Vi märkte ett stort engagemang både hos vår egen personal och hos våra underentreprenörer när man fick ”tänka utanför boxen”, säger Andreas Olander.

– Det här är det roligaste projektet jag byggt, säger Fatri Rexhepi.

Läs även: 20 år med Öresundsbron – här är hela historien bakom jättebygget 

Mer om projektet

Entreprenör: Veidekke

Beställare: Trafikverket

Arkitekt: Tyrens

Projektkostnad: 63 miljoner kronor

Entreprenadform: Totalentreprenad samverkan

Martina Strand Nyhlin

 

 

 

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.