Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Årets bygge

Höga ambitioner på hållbarhet vid kinesiskt tunnelbygge

Publicerad: 23 februari 2022, 14:32

Arbetstunneln för utbyggnaden av Nya tunnelbanan vid Nacka har byggts av det kinesiska bolaget CTRG Engineering.

Foto: Trafikverket

När CRTG vann upphandlingen för att bygga arbetstunnlar till tunnelbanebygget väckte det stor uppmärksamhet med en kinesisk aktör på svensk mark. Nu är en av tre tunnlar färdigbyggd och Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana är mycket nöjd med entreprenörens arbete. Nu nomineras projektet till Årets bygge 2022 i kategorin Infrastruktur.


Ämnen i artikeln:

tunnelbyggeTrafikverkettunnelbananackaCeequalhållbart byggandeSweco

– Det var ett antal frågetecken som lyftes i början, men jag tycker det funkat jättebra med de personer vi möter i vårt dagliga samarbete, säger Erik Lindgren, projektchef för utbyggnaden av Blå linje till Nacka på förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Läs även: Kinesiska CRTG: ”Vi är här för att stanna”

 

Arbetstunneln som byggts hör till utbyggnaden av huvudspåret av blå linje till Nacka.

Foto: Trafikverket

Arbetstunneln som byggts hör till utbyggnaden av huvudspåret av blå linje till Nacka. Det arbete som utförts är schaktning, ytsprängning och tunnelarbeten med borrning och sprängning för att bygga en cirka 560 meter lång arbetstunnel med en diameter på cirka 70 kvadratmeter i diameter – och 80 meters utbyggnad av fyra spår i huvudtunneln. Projektet har även satt upp en tillfällig gång- och cykelbro för passerande över tunneln mot Nacka Forum. 

Läs även: BILDSPECIAL FRÅN UNDERJORDEN: Människorna bakom nya tunnelbanan 

Fokus på hållbarhet

Arbetet med tunneln har certifierats via systemet Ceequal och det har ställt stora krav på hållbarhetsarbetet. 

Den här tunneln var en av de som valdes ut för oberoende verifiering och vi blev jätteglada när vi fick betyget ”Excellent”.

– Vår förvaltning har satt höga mål gällande hållbarhet i tunnelbaneutbyggnaden och arbetstunnlarna är först ut, så vi har verkligen ansträngt oss för att få in dokumentation och rapportering för att nå hållbarhetsmålet ”Very good”. Den här tunneln var en av de som valdes ut för oberoende verifiering och vi blev jätteglada när vi fick betyget ”Excellent”, säger Erik Lindgren.

Arbetstunneln vid Nacka har fått betyget ”Excellent” enligt certifieringen Ceequal.

Foto: Trafikverket

Läs även: Anläggare får certifiering på svenska

Tre fakta om Arbetstunnel Skönviksvägen, vid väg 222.

Ceequal innefattar alla hållbarhetsaspekter, till exempel social- och ekonomisk hållbarhet, ekologi och biologisk mångfald, vattenhantering, resurser och så vidare och används för att mäta projektens hållbarhetsprestanda.

 

Verifiering av Arbetstunnel Skönviksvägen genomfördes hösten 2021 och där uppnåddes bedömningsnivån Excellent. Det är den högsta bedömningsnivån i Ceequal och långt över förvaltningens mål för hållbarhetsarbetet.

 

Arbetstunneln är konstruerad på ett ganska klassiskt sätt, efter sprängningar och förstärkning med bergbult görs ett invändigt skal av sprutbetong.

Digitaliserad process

I anläggningsbranschen är det inte lika vanligt att digitaliseringen vunnit mark, så Erik Lindgren är stolt över hur projektet jobbat med modellbaserad bygghantering. 

– Det har fungerat jättebra att använda BIM i det här projektet, säger han.

Läs även: Här är entreprenaderna på tunnelbanan som ska handlas upp i år: ”Arbeten för drygt 4 miljarder kronor” 

Att jobba med en entreprenör som är helt ny i Sverige innebar att startsträckan i projektet blev lite längre, men sedan har arbetet flutit på, tycker han.

– Vi har fått en jättefin start, säger han.

Läs även: Högaktuell kraftstation byggdes i svårtillgänglig nationalpark 

För entreprenören har det ambitiösa hållbarhetsarbetet inneburit mycket arbete. 

Det har varit mycket att hantera, men för kineserna är det jätteviktigt med hållbarhet eftersom det är en del prat om koldioxidutsläpp och barnarbete i Kina.

– Vi har haft en konsult från WSP i projektet och två handläggare på plats. Det har varit mycket att hantera, men för kineserna är det jätteviktigt med hållbarhet eftersom det är en del prat om koldioxidutsläpp och barnarbete i Kina. Så de har verkligen velat visa att de kan bygga på ett hållbart sätt, säger Anders Lundin som företräder CRTG Engineering.

Det kinesiska bolaget CRTG Engineering har verkligen velat visa att de kan bygga på ett hållbart sätt, enligt Anders Lundin som företräder bolaget i Sverige.

Foto: Trafikverket

CRTG har haft ett speciellt sätt att arbeta med arbetsmiljön.

– Normalt är ju projektchefen BAS-U, men här är det annorlunda: En arbetsmiljöingenjör är BAS-U och har det som enda uppgift att bedriva arbetsmiljöarbetet. CRTG tar väldigt hårt på arbetsmiljö och vi har inte haft en enda olycka med frånvaro på dessa år, säger Anders Lundin.

Läs även: Ekodukten över E6 fyller redan sitt syfte 

Att få vara med och bygga tunnelbanan på ett hörn är verkligen ett prestigeprojekt tycker Anders Lundin. 

Vi har ett otroligt bra klimat mellan beställare och entreprenör och hjälps åt med alla frågor och bollar lösningar

– Det är något som genererar mycket för miljön att få tunnelbana ut till Nacka och att det går att etablera fler bostäder i Nacka. Vi är dessutom väldigt nöjda med samarbetet. Vi har ett otroligt bra klimat mellan beställare och entreprenör och hjälps åt med alla frågor och bollar lösningar, säger han.

Läs även: Studie visar vägen mot giftfria byggen 

Mer om projektet

Entreprenör: CRTG Engineering

Beställare: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Hyresgäst: -

Arkitekt: Sweco

Projektkostnad: Kontraktsumma 77 miljoner kronor

Entreprenadform: Utförandeentreprenad

Martina Strand Nyhlin

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.