Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Årets bygge

Kamp mot klockan när väg genom ”Kirunabornas vardagsrum” byggdes

Publicerad: 17 februari 2021, 10:46

E10 är en del av Kirunaprojektet. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2021 i kategorin Infrastruktur.

Foto: NYAB

Tid är alltid viktigt i ett projekt men i Kirunaprojektet tickade klockan extra högt. Gamla E10:an som skulle ersättas hade nämligen begränsad livslängd och det redan knappa tidsfönstret krympte när delar av projektet överklagades. Men Kirunaborna fick sin nya väg i rätt tid.


Ämnen i artikeln:

Årets Bygge 2021KirunainfrastrukturTrafikverketSweco CivilLKABNyab

– Det är sällan man har ett projekt med en så skarp deadline som alla nästan kan känna och ta på. Det har varit en ledstjärna i projektet hela tiden och har hjälpt oss alla att samverka och göra det lilla extra, säger Charlotta Blind, Trafikverkets projektledare.

Det är sällan man har ett projekt med en så skarp deadline som alla nästan kan känna och ta på.

Gestaltningen är viktig

Den 7 kilometer långa nya vägen går dels i ett naturområde som beskrivs som ”Kirunabornas vardagsrum” och dels runt den nya stadskärnan. I projektet ingår hela femton broar som verkar som passager över och under nya E10 för gående, cyklister och friluftsliv som exempelvis skoter- och skidåkare. Friluftsliv, som står högt på agendan för flertalet av Kirunaborna, har kunna fortsätta genom hela byggtiden. Vägen i landskapet har anpassats för att smälta in i terrängen; skog, myrmarker, fjället Luossavaara och även närheten till den nya staden. Stor vikt har lagts vid gestaltningen och ljussättningen av vägen som knyter vägen till såväl närheten till fjällen som järnmalmen.

Läs även: Efterlängtad hamn äntligen på plats i Nynäshamn

Tre snabba om Kirunaprojektet:

I närheten av den nya staden har vägen byggts lägre än planerade marknivån för nya Kiruna centrum, för att öppna upp landskapet mot såväl staden och naturen. 

 

GRK som byggde de två stora ravinbroarna har arbetat med en positiv variant av skyddsronder, där de fokuserar även på vad som är rätt avseende säkerhet och arbetsmiljö inte enbart med att leta fel.

 

Anledningen till projektets skarpa deadline var att det fanns risk för ras om trafiken skulle fortsätta gå på den gamla E10:an genom Kiruna centrum.

Pressad tidplan

NYAB  Infrastruktur och bolaget GRK infra Ab har utfört arbetet.

Själva bygget är ganska klassiskt men det som är extra spännande och innovativt är gestaltningen och ljussättningen.

– Själva bygget är ganska klassiskt men det som är extra spännande och innovativt är gestaltningen och ljussättningen. I plattrambroarna finns det till exempel cortensplåtar som är borrade med olika fjällmotiv och ljussatta bakifrån. Jag var lite skeptisk till dem till en början, men fick ge mig för de var så fina, säger Bengt Engström, platschef på NYAB Infrastruktur.

Den hårt pressade tidsplanen innebar även vinterjobb och under den sista vintern hade Kiruna rekord med över 3 meters snödjup. 

Läs även: Unik tunnel under Göta älv med unikt svåra förutsättningar

 Charlotta Blind är imponerad av entreprenörernas arbete.

Jag är oerhört stolt över att vi tillsammans lyckats genomföra projektet med den korta byggtiden och en mycket god arbetsmiljö och bra kvalitet.

– Jag är oerhört stolt över att vi tillsammans lyckats genomföra projektet med den korta byggtiden och en mycket god arbetsmiljö och bra kvalitet, det blev en jättefin anläggning till Kirunaborna, säger hon. 

Martina Strand Nyhlin

Mer om Kirunaprojektet

Entreprenör: GRK Infra, NYAB Infrastruktur

Beställare: Trafikverket

Finansiär: LKAB

Arkitekt: Sweco Civil AB

Projektkostnad: 580 miljoner kronor

Entreprenadform: Två utförandeentreprenader, och en totalentreprenad. 

 

 

 

 

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.