Årets bygge
Köpcentrumet som växte från sin kärna
Publicerad: 26 januari 2022, 14:29
Omkring 30 nya butiker och 16 500 nya kvadratmeter hade adderats till Torp köpcentrum när projektet var klart. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2022 i kategorin Industri, logistik och butik. Foto: SEBASTIAN LAMOTTE
Genom kloka val och tillvägagångssätt lyckades projektgruppen bakom utbyggnaden av Torp köpcentrum i Uddevalla spara in 10 miljoner kronor. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2022 i kategorin Industri, logistik och butik.
När Uddevallas köpcentrum Torp skulle byggas ut var önskemålet från byggherren att kunderna inte skulle skrämmas bort under byggprocessen. Nu är entreprenören Peab och byggherren Thon Property stolta över att ha byggt ut handelsplatsen med ett öppet centrum inuti.
Läs även: Gratis mensskydd – och fem andra insatser för en mer inkluderande byggbransch
Jag tror inte det förekommit så många såna här påbyggnader i Sverige när det gamla köpcentret är i drift och det nya byggs utanpå.
– Jag tror inte det förekommit så många såna här påbyggnader i Sverige när det gamla köpcentret är i drift och det nya byggs utanpå, säger Marcus Palmqvist, projektchef på Peab.
Läs även: Närproducerat samhällsbygge i klimatsmart betong
Omkring 30 nya butiker och 16 500 nya kvadratmeter hade adderats till Torp köpcentrum när projektet var klart. Förutom nya restauranger och butiker har även gemensamma ytor rustats upp. Tillbyggnaden utfördes till största delen genom en betongstomme med pelarbalksystem och HDF-bjälklag upp mot ett parkeringsdäck på tak.
Centrumbesökarna har hela tiden kunnat följa bygget. Foto: Torp Handel
Multitasking
Centrumbesökarna har hela tiden kunnat följa bygget eftersom entreprenören vinnlagt sig om att inte stänga för, utan snarare locka butiksbesökare att spana in byggprocessen.
Läs även: Tre byggchefer: Så breddar vi våra ledningsgrupper
– Vi gjorde stora gångar, ofta containerlösningar, som skyddade kunderna. Men de hade ändå möjlighet att titta på vad vi gjorde. Det ställde stora krav på oss att bygga med brandlarm och utrymningsgångar över byggarbetsplatsen, som skulle hållas intakta under byggtiden, säger Marcus Palmqvist.
Tre fakta om Torp köpcentrum
• Projektet sparade in 10 miljoner kronor i projektet genom kloka val och tillvägagångsätt.
• Köpcentrumet har kompletterats med nya busshållplatser och elstolpar för att gynna teknik- och hållbarhetsmålen.
• Under projekttiden har kundentréer till Torp Köpcenter kunnat vara öppna i större utsträckning än vad man utgick från i start av projektet.
Läs även: LISTA: De 49 största maskinuthyrarna i Sverige
En utmaning var också att alla äldre installationer i det gamla köpcentrumet måste vara i gång medan de nya integrerades.
Det innebar att vi inte bara kunde gräva bort de befintliga installationerna, utan samtidigt som alla nya avlopp skulle läggas om och fjärrvärmen skulle installeras måste allt gammalt vara i drift.
Läs även: Topp 30: Här är byggbolagen som är störst i Sverige
– Det innebar att vi inte bara kunde gräva bort de befintliga installationerna, utan samtidigt som alla nya avlopp skulle läggas om och fjärrvärmen skulle installeras måste allt gammalt vara i drift, säger Marcus Palmqvist.
Köpcentret omgärdas av stora hårdgjorda ytor. För att kompensera för detta är dagvattensystemet noggrant utformat. Foto: Sebastian Lamotte
Läs även: Entreprenörernas vanligaste frågor om klimatdeklarationer: ”Här kör många fast”
Nyskapande köpcentrum
Att det blev en hel del nya hårdgjorda ytor i projektet, både på tak och mark, har kompenserats med ett extra noga omhändertagande av dagvattnet.
Vi byggde en damm och fördröjde dagvattnet genom magasin och stora ledningsdimensioner.
– Vi byggde en damm och fördröjde dagvattnet genom magasin och stora ledningsdimensioner, hade en kontrollplan för dagvatten och mätte hela tiden kvaliteten på dagvatten med målet att när vi släpper ifrån oss projektet skulle vattnet vara av god kvalitet, säger Marcus Palmqvist.
Läs även: Träbutik för en trivsammare kundupplevelse
Stefan Sandblom, senior teknisk förvaltare på Thon Property, är mycket nöjd med Peabs leverans. Utanpå lyses en fasad upp med speciell belysning och inuti har taken målats svarta för ett nytt estetiskt uttryck.
– Jag tycker det har blivit ett väldigt fint och nyskapande köpcenter. Tanken är att det ska kännas som att man kommer in i en hotellobby och att man ska få en behaglig och lugn känsla i köpcentret. Att man kan gå i sin egen lilla värld och slippa trängas. Det har vi lyckats med, tycker jag, säger han.
Mer om projektet
Entreprenör: Peab
Beställare: Torp Handel
Hyresgäst: 80-tal butiker
Arkitekt: Contekton
Projektkostnad: Ca 600 miljoner kronor
Entreprenadform: Totalentreprenad, partnering
Martina Strand Nyhlin