Årets bygge
Närproducerat samhällsbygge i klimatsmart betong
Publicerad: 26 januari 2022, 14:28
Julas nya centrallager i Skara är byggt i klimatförbättrad betong. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2022 i kategorin Industri, logistik och butik. Foto: Rebecka Freil, Elinor Jacobsson
Julas nya centrallager i Skara har tydlig miljöprofil. 96,8 procent av råmaterialet kommer från närområdet. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2022 i kategorin Industri, logistik, butik.
Ämnen i artikeln:
Årets ByggebetongÅrets Bygge 2022PeabPeab BostadPeab SverigeGreen BuildingSweden Green Building CouncillogistiktransporterklimatpåverkanSkaraEtt närproducerat samhällsbygge. Så beskriver projektdeltagarna utbyggnaden av gigantiska Jula centrallager. När 150 000 kvadrat byggdes ut med ytterligare 27 500 kom den klimatförbättrade betongen från Swerocks nya betongfabrik intill. Men ett fruktansvärt regnoväder utmanade bygget.
– Semestern 2020 regnade det över 100 millimeter på ett dygn, men vi hann klart i tid ändå, säger Fredrik Gustafsson, arbetschef på Peab.
Läs även: Köpcentrumet som växte från sin kärna
Miljöambitionerna har funnits hos både entreprenör och byggherre. Jula logistik ville bygga ett hus som skulle kunna certifieras som Green Building och Peab ville använda klimatförbättrad betong från Swerock.
Beställaren har inte ställt krav på det utan vi tog beslutet om betongen själva, för att det är bättre för miljön och för att vi hade betongstationen nära.
– Beställaren har inte ställt krav på det utan vi tog beslutet om betongen själva, för att det är bättre för miljön och för att vi hade betongstationen nära. Jula är väldigt miljöfokuserade och var på när vi ställde frågan, säger Fredrik Gustafsson.
Läs även: Topp 30: Här är byggbolagen som är störst i Sverige
Tre fakta om Jula centrallager
• Eco-betongen tillverkas i Swerocks betongfabrik och 96,8 procent av råmaterialet kommer från närområdet.
• Jula centrallager är i och med utbyggnaden Norra Europas största lager.
• Lagret ligger i Skara eftersom det är en bra placering rent geografiskt för företagets varuflöden till varuhusen i Sverige, Norge och Polen.
Utmanande byggtid
Totalt gick det åt 6 000 kubikmeter betong till bygget och koldioxiden som sparades genom att använda Eco-betong motsvarar 5 329 bilresor tur och retur mellan Julas centrallager och Göteborg. Byggnaden har också bergvärme, ledbelysning och förstärkt isolering för att kunna certifieras som Green Building, dessutom har hela taket förberetts för solceller.
Hållbarhetsperspektivet gör verkligen att det här projektet sticker ut.
– Hållbarhetsperspektivet gör verkligen att det här projektet sticker ut, samtidigt som projektet genomfördes snabbt och effektivt och ekonomiskt väldigt bra och med bra arbetsmiljö, säger Lennart Karlsson, vd Jula Logistics.
Läs även: Tre byggchefer: Så breddar vi våra ledningsgrupper
Jula centrallager är i och med utbyggnaden Norra Europas största lager. Foto: Rebecka Freil, Entreprenör: Peab
Den stora utmaningen i projektet var det slagregn som drabbade Skara sommaren 2020 och var så kraftigt att det förde tankarna till regnskogen när det fyllde området med vatten just när projektet var i grundläggningsskedet.
– Vi fick avbryta arbetet i några veckor tills marken lugnat ner sig. Men vi kopplade snabbt in vår konstruktionsavdelning Peab teknik och Peab anläggningsteknik för att hitta ett sätt att jobba vidare parallellt medan marken torkade. Sedan gjorde vår personal på plats ett jättejobb med att lösa situationen, säger Fredrik Gustafsson.
Läs även: Träbutik för en trivsammare kundupplevelse
Lennart Karlsson är väldigt nöjd med totalentreprenören Peab och den underentreprenörstyrka som jobbat i projektet.
Den lite jobbiga starten blev en utmaning för alla underentreprenörer, men det var ett otroligt positivt samarbete genom hela projektet så det har varit en jätteframgång.
– Den lite jobbiga starten blev en utmaning för alla underentreprenörer, men det var ett otroligt positivt samarbete genom hela projektet så det har varit en jätteframgång, säger han.
Läs även: Entreprenörernas vanligaste frågor om klimatdeklarationer: ”Här kör många fast”
Fredrik Gustafsson på Peab håller med.
– Vi har haft ett fint samarbete och en väldigt god stämning, säger han.
Mer om projektet
Entreprenör: Peab
Beställare: Jula Logistics
Hyresgäst: Jula AB
Arkitekt: PE Teknik & Arkitektur
Projektkostnad: 115 miljoner kronor
Entreprenadform: Totalentreprenad
Martina Strand Nyhlin