Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Årets bygge

Ny station ska lyfta Rosengård

Publicerad: 29 Januari 2020, 05:00

Ett tight projektteam har arbetat efter en stenhård tidplan i Rosengård de senaste åren. Men har de byggt en pendeltågsstation eller rivit murar? Hur som helst nomineras projektet nu till Årets Bygge 2020.


Ämnen i artikeln:

stadsbyggnadjärnvägMalmöÅrets Bygge 2020TrafikverketRosengård

Station Rosengård är mer än en pendeltågsstation. Den är också navet i Malmös stadsbyggnadsprojekt Amiralsstaden. Det övergripande målet för Amiralsstaden är att knyta ihop Rosengård med intilliggande stadsdelar och samtidigt minska utanförskapet genom att skapa nya arbetstillfällen och bostäder samt renovera befintliga fastigheter.

– Man ser inte murarna runt Rosengård men de finns där, säger Conny Ragnarp, projektledare på Malmö stad.

Efter ett väl genomfört projekt med tight tidplan står Rosengårds station färdigt i Malmö. “Det är nu det börjar, nu river vi murarna runt Rosengård,” säger Conny Ragnarp och får medhåll av Jan Källqvist.

Foto: Elin Bennewitz

Han fick projektet Station Rosengård på sitt bord 2016. Tidplanen var tight. Amiralsstaden kräver externa finansiärer för lokaler, affärsverksamheter och nya bostäder. En station ökar investeringsviljan avsevärt, resonerade Malmö stad.

– Jag lovade att göra mitt allra bästa för att tågen skulle kunna börja rulla vid årsskiftet 2018-2019, säger Conny Ragnarp.

Och så blev det. Den 9 december 2018 började Pågatågen trafikera Station Rosengård. Några månader senare var också alla markarbeten färdiga och slutbesiktningen klar.

De stängda väderskydden med infravärme ger skydd från den Skånska vinterns råa vindar. På Station Rosengård har väderskydden anpassats för att rymmas under stationens specialutformade bullerskyddande tak.

Foto: Elin Bennewitz

Station Rosengård ligger längs den gamla kontinentalbanan. Från Rosengård kan man nu resa norrut mot Östervärn och Malmö Central, eller söderut mot Persborg och Svågertorp för att sedan svänga norrut in i Citytunneln med stopp i Hyllie, Triangeln och Malmö Central.

Stationerna Östervärn och Persborg öppnade ursprungligen på 1990-talet, men i december 2010, i samband med att Citytunneln byggdes, upphörde all persontrafik längs kontinentalbanan. När Malmö åter ville börja köra Pågatåg längs sträckan väntade en krånglig tillstånds- och detaljplaneprocess. Men den största utmaningen kom den 22 mars 2019 då entreprenören BCA Entreprenad ansökte om konkurs.

– Konkursen hade inget med det här projektet att göra. Men vi insåg att vi inte hade en chans att hålla tidplan om vi skulle handla upp en ny entreprenör. Vi var mitt i byggskedet, säger Jan Källqvist, projektledare på Trafikverket.

Trafikverket vände sig till konkursförvaltaren och tillsammans lyckades de komma fram till en lösning som gjorde att BCA Entreprenad kunde fullfölja sina åtaganden.

– Sedan dök alla upp klockan nollsex varenda morgon. Arbetsmoralen var på topp trots att många drabbades hårt av konkursen på ett individuellt plan, säger Jan Källqvist.

Vid Station Rosengård finns gröna väggar, 16 000 vårlökar och 140 nya träd.

Foto: Elin Bennewitz

Conny Ragnarp och Jan Källqvist är mycket nöjda med samarbetet och stämningen i projektet. De utgick från en gemensam vision om en tillgänglig och grön station att vara stolt över. I dag finns 400 cykelparkeringsplatser vid stationen, men den som vill ta bilen till tåget får välja en annan station. Där finns också gröna väggar, 16 000 vårlökar och 140 nya träd.

– Eftersom det här är en utsatt miljö har vi även satsat på mycket belysning. Av samma anledning har vi hög transparens och mycket glas. Vi har använt Hammerglass och hittills har ingen ruta krossats, säger Conny Ragnarp.

Det tog ett tag innan Rosengårdsborna började använda stationen. Malmö stad fick komplettera sina vanliga informationskanaler med en högre andel personliga möten för att nå ut. Men nu reser ungefär 50 000 personer med den nya Pågatågslinjen varje månad.

– Det är nu det börjar, nu river vi murarna runt Rosengård, säger Conny Ragnarp.

Kort om Station Rosengård

■ Projektnamn: Station Rosengård  
■ Byggherre: Malmö stad
■ Beställare: Trafikverket
■ Samarbetspartner: Region Skåne, Skånetrafiken
■ Bygg- och markentreprenör: BCA Entreprenad
■ Byggledare: Moresco projektledning, ÅF
■ Projektledning: Malmö stad, Trafikverket
■ Projekteringsledare: ÅF Industri, Sweco, Atkins
■ Konstruktör: Atkins, Hammerglass
■ Arkitekt: Malmö stad, Sweco
■ Landskapsarkitekt: Malmö stad
■ Underentreprenör växter: Trädgårdskonsult
■ BEST-konsult (bana, el, signal och tele): Crabat
■ El-konsult: Crabat
■ Elentreprenör: Strukon
■ Underentreprenör väderskydd: Hammerglass
■ Entreprenadform: Utförandeentreprenad
■ Ersättningsform: Fast pris
■ Entreprenadkostnad exklusive moms: 85 miljoner kronor
■ Totalkostnad: 120 miljoner kronor

Årets Bygge i korthet

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den lyfter fram exempel på de bäst genomförda projekten som branschen presterar.

Segraren utses av en expertjury.

Här kan du läsa mer om Årets Bygge 2020.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.