Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Årets bygge

Tunnel under Göta älv med unikt svåra förutsättningar

Publicerad: 17 februari 2021, 11:51

Marieholmstunneln i Göteborg nomineras till Årets Bygge 2021 i kategorin Infrastruktur.

Foto: Kasper Dudzik

Marieholmstunneln under Göta älv är unik redan genom att vara en sänktunnel - en ovanlig lösning Sverige. Dessutom har få sänktunnlar byggts med så tuffa förutsättningar – med strömmande vatten, saltvattenkilar och så mycket som 100 meter lera på sina ställen.


Ämnen i artikeln:

Årets Bygge 2021infrastrukturTrafikverket

– Vi har anlagt en vägtunnel under älvbotten i miljö som är riskfylld, med stora lermassor och strömmande vatten, samtidigt som det är en trafikerad miljö. Ingenjörsmässigt är det väldigt spektakulärt, säger Stein Kleiven, projektchef på Trafikverket.

Läs även: Kamp mot klockan när väg genom ”Kirunabornas vardagsrum” byggdes 

Avlastning för 50-åring

Marieholmstunneln byggs för att avlasta den drygt 50-åriga Tingstadstunneln och ska säkerställa trafikflödet mellan Hisingen och fastlandet. Sex och ett halvt år har det tagit att med anläggandet av torrdockor på vardera sidan av Göta Älv och i dockan på Marieholm gjuta de tre tunnelelementen och dra ut dem ett och ett för att sänka dem och koppla ihop dem med tunnelmynningen på andra sidan för att sedan pumpa in en sandbädd under. Dessutom har vägar, gångbanor och två nybyggda hamnar med bryggor och soldäck för allmänheten anlagts i området. Trafiken i tunneln släpptes på den 16 december.

Tre snabba om Marieholmstunneln

De tre tunnelelementen har måtten 100x30x10 meter vardera och den nätta vikten av cirka 25 000 ton/styck. 

 

Marieholmstunneln blir den tredje sänktunneln i Sverige – Tingstadstunneln som den ersätter var den allra första.

 

I projektet har underentreprenörer från många olika länder deltagit. Social hållbarhet har därför varit väldigt viktigt, med fokus på att skapa gemenskap genom födelsedagsfirande och grillkvällar.

Huvudentreprenörer har varit Züblin Scandinavia tillsammans med Boskalis Sweden i ett ”Joint Venture Marieholmstunneln” där Züblin skött ovanjordsdelen och Boskalis vattenjobben.

Det här är så avancerat arbete så att vi föredrar att använda väl beprövade metoder.

– Det här är så avancerat arbete så att vi föredrar att använda väl beprövade metoder. Vi har sju dagar på oss att bogsera ut ett element eftersom vi inte får göra något i vattnet förutom på vintern. Lyckas vi inte få ner elementet under de dagar vi fått tillstånd att stänga vattentrafiken får vi söka tillstånd på nytt och vänta till nästa vinter, säger Maths Jacobsson, Projektdirektör på Züblin.

Digitala metoder

Även Boskalis har valt klassiska arbetsmetoder, men att muddra är samtidigt en ganska digital företeelse.

Allt är ju baserat på datorn i dag, operatorn som kör maskinen ser en animerad bild i realtid var skopan går och var den ska ta.

– Allt är ju baserat på datorn i dag, operatorn som kör maskinen ser en animerad bild i realtid var skopan går och var den ska ta. Föraren behöver egentligen inga fönster alls, säger han.

Leran har bland annat kommit till nytta för att täcka deponier och till anläggningen av en våtmark vid kusten.

Stein Kleiven på Trafikverket är stolt över att ett så komplicerat och tidskrävande projekt också varit väldigt säkert.

Läs även: Efterlängtad hamn äntligen på plats i Nynäshamn 

– Den svåraste olycka vi haft var en person som halkade på is, säger han.

Martina Strand Nyhlin

Mer om Marieholmstunneln

Entreprenör: Züblin Scandinavia AB och Boskalis i joint venture

Beställare: Trafikverket

Förvaltare: Trafikverket

Arkitekt: Wingårdhs med flera

Projektkostnad: 3,5 miljarder för tunneln

Entreprenadform: Totalentreprenad

 

 

 

 

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News