Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

100 000 bostäder i tunnelbanans spår

Publicerad: 30 Mars 2017, 10:19

Sverigeförhandlingens förhandlingar om Stockholms är klara. Resultatet av förhandlingarna innebär att fyra nya infrastrukturprojekt till ett totalt investeringsvärde av 25,1 miljarder kronor ska startas senast 2026.


Det var en märkbart nöjd HG Wessberg som tillsammans med medförhandlaren Catharina Håkansson Boman, Irene Svenonius, finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting och Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad, presenterade överenskommelsen om en utbyggd kollektivtrafik och fler bostäder i Stockholmsregionen på torsdagsförmiddagen.

– Vi hade ett mål att nå 100 000 bostäder, men är nu uppe i 200 000 bostäder och vi vill nå 300 000, sa HG Wessberg.

Tunnelbana och bostäder prioriteras

Utbyggnaden av tunnelbanan är prioriterad i den överenskommelse som Sverigeförhandlingen, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, och kommunerna Solna, Huddinge Täby och Vallentuna nu har träffat. Resultatet är en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och en tunnelbanestation i Hagalund. Totalt blir det 25 nya stationer och hållplatser.

– Tunnelbanan är det som definierar huvudstaden. Det går inte att tänka sig den här regionen utan tunnelbana, säger HG Wessberg.

Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas över 100 000 nya bostäder i Stockholm.

– Det här motsvarar nästan ett helt nytt Malmö, säger HG Wessberg.

Enligt uppgörelsen ska staten bidra med 63 procent av kollektivtrafikinvesteringarna och Stockholms läns landsting med 12 procent. Statens andel uppgår till 15,9 miljarder kronor.

– Det går inte att bygga tunnelbana utan statliga pengar. Staten ser det som sin roll att bygga sådant som ingen annan kan göra, säger HG Wessberg.

Stockholmsöverenskommelsen om en förlängning av tunnelbanans blå linje till Nacka och den nya Gula linjen som ska byggas från Odenplan via Hagastaden till Arenastaden i Solna var en viktig första punkt i utbyggnaden av Stockholms kollektivtrafik. Men Stockholmsregionen fortsätter att växa med cirka 40 000 personer om året. Infrastrukturinvesteringarna är nödvändiga anser politikerna.

– Det är oerhört glädjande att stå här i dag. Vi vill att hela Stockholm ska hänga ihop. Jobben finns i norr med de flesta bor i söder och man måste kunna ta sig mellan arbete och hem, säger Irene Svenonius, finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

De nya tunnelbanelinjerna kommer också innebära en avlastning av T-centralen som knutpunkt.

Trängselskatten justeras

Den nya överenskommelsen innebär också att man också kommer att justera trängselskatten. Trafikverket har redan sett över systemet och förslår 4 justeringar som skulle kunna införas till 2020 och ge intäkter motsvarande 7,5 miljarder kronor.

Justeringarna innebär att avgiftsperioden tidigareläggs med en halvtimme på morgonen, att vissa dagar före helgdag blir avgiftsbelagda, exempelvis dag före Kristi himmelsfärdsdag, dag före nationaldagen och dag för Alla helgons dag, att första veckan i juli blir avgiftsbelagd och att avgiften höjs under årets högtrafikmånader (mars, april, maj och juni samt september, oktober och november) med 10 kronor till 45 kronor /passage.

På frågan om inte alla dessa bostäder skulle byggas i alla fall svarar företrädarna för Sverigeförhandlingen att realiserbarheten av dessa bostäder ökar när infrastrukturinvesteringarna går före.

– Infrasatsningarna är nödvändiga för att bostadsbyggandet ska komma igång. De måste gå hand i hand, säger Irene Svenonius.

Den Östliga förbindelsen ingår inte i denna förhandling.

Fakta om överenskommelsen:

- Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer
- Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö
- Ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden
- Förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan
- Sammanlagt 100 370 bostäder byggs fram till 2035

Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.

Fakta om finansieringen:

De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 30,2 miljarder kronor inklusive fordon och depå omfattande 5,1 miljarder kronor. Finansieringen omfattar bidrag från staten baserat på kommunernas bostadsåtagande och trängselskatt. Medfinansieringen från kommunerna är kopplad till värdeökning på bostäder och finansieringen från Stockholms läns landsting baseras på restidsnytta.

Fakta om objekten:

Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund
Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.