Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

55000 nya bostäder byggs längs Ostlänken

Publicerad: 17 Maj 2016, 13:45

Boel Godner, Södertälje, Urban Granström, Nyköping, Daniel Portnoff, Trosa, Lars Stjernkvist, Norrköping, Kristina Edlund, Linköping, Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen, sågs i Linköping.

Foto: Sverigeförhandlingen

I dag presenterades resultatet av de förhandlingar Sverigeförhandlingen haft med fem kommuner som berörs av det kommande bygget av höghastighetsjärnvägen Ostlänken. Kommunerna kommer totalt bygga 55000 bostäder de närmaste 20 åren och bidra med 525 miljoner kronor i medfinansiering.


Ämnen i artikeln:

InfraSverigeförhandlingeninfrastrukturprojektOstlänkenhöghastighetståg

– Det här är ett historiskt ögonblick, sa Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) som deltog i presskonferensen tillsammans med representanter från Sverigeförhandlingen och de fem kommunerna Södertälje, Trosa Nyköping, Norrköping och Linköping.

Sverigeförhandlingens uppdrag är att driva att Sverige ska bygga höghastighetsjärnvägar från Stockholm till Göteborg och Stockholm till Malmö. I arbetet förhandlar man med berörda kommuner om var spår och stationer ska finnas och hur mycket kommunerna i gengäld ska bidra med bostadsbyggande och medfinansiering.

Överenskommelsen som nu är klar innebär att Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping får stationer vid den framtida höghastighetsjärnvägen Ostlänken och i gengäld bidrar med ett lyft gällande bostadsbyggandet.

– Att Ostlänken som projekt står på egna ben blir väldigt tydligt med den här förhandlingen mellan Sverigeförhandlingen och kommunerna, sa Anna Johansson, som konstaterade att Regeringen inte lägger sig i förhandlingarna, men är glada över att de är klara.

På presskonferensen konstaterades att de fem kommunerna tillsammans kommer bidra med ett nytt Södertälje i nya bostäder, med den skillnaden att Södertälje byggdes på 1000 år medan dessa bostäder ska byggas på tjugo år.

– Det är ett stort åtagande, men alldeles realistiskt, sa Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.

Anna Johansson gladdes åt det planerade bostadsbyggandet.

– Vi har en stor bostadsbrist i Sverige, inte minst för ungdomar och nyanlända. Det hämmar tillväxten i Sverige, för människor kan inte välja att flytta dit jobben finns. Men med 55000 nya bostäder i en tillväxtregion skapar vi fler möjligheter för arbetstillfällen och ungdomar som vill studera.

Frågan ställdes om bostadsmålet ändå inte är lågt ställt, med tanke på att det redan byggs mycket i de aktuella kommunerna. Men det tyckte inte HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen.

– Från statens sida finns det ingen anledning pressa in i kommuner i mål som är svåra att uppnå. För oss är det viktigare att nå fram till ett avtal där man kan vara säker på leverans, sa han.

Kort om överenskommelsen

■ Överenskommelsen utgår ifrån att Ostlänken, hela sträckan från Södertälje och genom Linköping, blir en del i det nya höghastighetsjärnvägssystemet som ska gå mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg.
■ Kommunerna åtar sig att uppföra bostäderna själva eller genom annan markägare/exploatör. De står även för medfinansiering och förskottering. Om bostäderna inte byggs kan staten i framtiden välja att inte betala tillbaka finansieringen.
■ Totalt lovar de fem kommunerna att bygga 55 000 bostäder fram till 2035. Trosa ska bygga 1700 bostäder, Nyköping ska bygga 7400 och Södertälje, Norrköping och Linköping ska bygga 15300 var.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.