Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Favoritboende bland små barnfamiljer

Publicerad: 3 Maj 2018, 04:00

Joakim Lusensky, analytiker på Mäklarsamfundet.

Joakim Lusensky, analytiker på Mäklarsamfundet, om radhusen.


Radhuset fyller 110 år. Hur är boendeformens ställning i dag?

– Radhuset har en stark ställning bland dagens bostadskonsumenter och starkast är den i mindre barnfamiljer med ett eller två barn. Radhus förekommer ju i två former, som bostadsrätt eller friköpt som äganderätt. Det och naturligtvis flera andra faktorer är prispåverkande.

Vad gör radhuset till en attraktiv boendeform för köparna? Är det ett förstahandsval för kunderna eller väljer man det för att man ”inte har råd” med en villa?

– Många uppfattar radhus som ett mellanting mellan villa och lägenhet och det är nog där en del av tjusningen ligger. Du får huskänsla, men inte allt jobb som kommer med stor trädgård och annat villarelaterat underhåll. Prisbilden varierar ju beroende på upplåtelseform, byggår, skick och mycket annat men generellt är det en något mer överkomlig prisbild än för villor. Det gäller åtminstone i våra storstadsområden. Många väljer också att bo i radhusområden eftersom det oftast finns en genomtänkt planering av området med närhet till aktiviteter som skapar sammanhållning, som lekparker.

LÄS MER: Radhus i retrospektiv

I Sverige finns ju numera radhus från många olika årtionden. Vilka årtionden upplever du är mest populära och varför tror ni? Finns det något årtionde som är mer ”svårsålt”?

– Det är svårt att svara generellt på det eftersom det finns lika många preferenser som det finns bostäder, men ska man ändå säga något så är det de äldre husen från den första halvan av 1900-talet som är allra mest populära.

Relaterade artiklar

Radhus i retrospektiv

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.