Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Flexibel p-norm kan ge billigare Malmöbostäder

Publicerad: 13 februari 2018, 05:00

Cykelhuset Ohboy har som pilotprojekt p-norm noll. Nu föreslår kommunstyrelsen i Malmö stad att en kommande parkeringspolicy ska kunna kräva färre parkeringsplatser om andra mobilitetslösningar finns.

Foto: Mattias de Frumerie

Mindre biltrafik och mer plats för bostäder. Det är ett par av effekterna som kommunstyrelsen i Malmö stad vill se med förslaget på en ny parkeringspolicy och parkeringsnorm. Nu har förslaget gått ut på remiss.


Malmö stads tidigare parkeringspolicyhar krävt ett visst antal parkeringsplatser vid nybyggnation. Förslaget från kommunstyrelsens arbetsutskott öppnar upp för byggherrar att istället för parkeringsplatser arbeta med andra mobilitetsåtgärder. Det kan till exempel handla om tillgång till cykel- eller bilpool. Byggherrar som löser denna typ av åtgärder kompenseras genom att de inte behöver bygga lika många parkeringsplatser.

– I grund och botten har förslaget tre syften. Vi vill få ner antalet bilar och på så vis få renare luft, vi vill använda marken till bostäder eller rekreationsytor istället och slutligen är det dyrt att bygga parkeringsplatser och det är en kostnad som är svår att ta ut på bilägarna. Därför bidrar förslaget till en marknadsanpassning av biltrafiken, säger Märta Stenevi, miljöpartistiskt kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

I mycket kollektivtrafiknära lägen, som runt centralstationerna, kan parkeringsnormen till och med bli noll.

– Parkeringsnorm noll blir bara aktuell i extremt stationsnära lägen. Det ska finnas en trovärdighet hos byggherrarna att de löser den mobilitet som behövs, säger Märta Stenevi.

Redan tidigare har åtgärder gjorts för att minska biltrafiken. Den nuvarande parkeringsnormen tillåter ett sänkt p-tal på upp till 30 procent om bilpool och andra mobilitetsåtgärder finns. I Västra Hamnen finns dessutom pilotprojektet Ohboy – Sveriges första cykelhus och cyklotell – som har p-norm 0 på försök.

– Vi ser att de försök vi gjort har fungerat mycket väl, säger Märta Stenevi.

Förslaget har nu gått ut på en bred remiss. När synpunkterna har samlats in efter en två månader lång remissrunda är planen att frågan tas till kommunfullmäktige för beslut strax före eller strax efter sommaren.

– Förhoppningen är att den nya policyn leder till ett mer kostnadseffektivt byggande och bättre luftkvalitet i Malmö.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.