Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

"Gör bostadsbro av Gamla Lidingöbron"

Publicerad: 16 November 2011, 14:02

Sara Göransson och Filipe Balestra är båda arkitekter som gjorde sin mastersutbildning vid KTH Arkitekturskolan. När de för några år sedan cyklade från hemmet över Gamla Lidingöbron till sina respektive jobb föddes tanken att bygga bostäder i bron. Tanken är spektakulär och fullt genomförbar.


Beskriv er idé.
– Gamla Lidingöbron mellan Ropsten och Lidingö är en 750 meter lång järnvägsbro i stål från 1925 med plats även för gångtrafikanter och cyklar. I samband med att Spårväg City förlängs till Ropsten kommer Lidingöbanan att moderniseras. Därmed kan nya Lidingöbanan kopplas samman med den befintliga bilbron och i stället för att riva nuvarande bro bygga om den med lägenheter inne i stålkonstruktionen.

– På brodäcket föreslår vi att man anlägger en offentlig park likt High-Line i New York. Lägenheterna, som nås till fots eller med cykel, får individuella entréer från brodäcket medelst trappa eller hiss. I en nödsituation kan utryckningsfordon köra över bron för att nå varje lägenhet. Samtliga lägenheter anpassas till varje familjs livsstil. De boende kommer att njuta av utsikten över vattnet och man kan till och med fiska från den egna balkongen.

Hur kan man, rent tekniskt, bygga bostäderna?
– Stålbron är byggd för att klara både godstrafik och bilar och tål alltså högre belastning än den som utnyttjas i dag. Bron består av en fackverkskonstruktion som delar in bron i moduler om 30 kvadratmeter vardera, som är lätta att omvandla till bostäder i olika storlekar. Höjden varierar mellan 4,5 och 5,5 meter. Lägenheterna byggs i en lätt konstruktion av trä och glas för att hålla lasterna nere.

Vilka fördelar uppnås?
– Gamla Lidingöbron får nytt liv och blir en social länk mellan det nya bostadsområdet Norra Djurgårdsstaden och Torsvik på Lidingö. Bron med sina bostäder blir en arkitektonisk ikon för Stockholm och en symbol för kommunikation och balans mellan det nya och gamla. De boende distanseras från varandra i höghus där möten oftast bara sker i trapphus och hissar. I ett horisontellt boende blir banden mellan de boende starkare. Stockholm behöver inte bygga högt för att synas.

Kan, eller vill, någon förverkliga idén?
– Ja, det finns ett intresse att realisera Stockholms första bostadsbro bland stockholmare och politiker. Idén har redan fått positiv respons av kommunstyrelsens ordförande Paul Lundquist på Lidingö, som i en tidningsintervju kallade förslaget "fantastiskt". Försäljningen av lägenheter skulle kunna generera intäkter för att finansiera ombyggnaden av Lidingöbanan och underhållet av Gamla Lidingöbron. Vårt förslag är att projektet samfinansieras av Lidingö stad, Stockholm stad, Storstockholms Lokaltrafik, privata investerare och byggbolag.

Tillsammans har ni bildat Urban Nouveau. Vad är det?
– Det är en tvärvetenskaplig plattform som stöder ett öppet nätverk av människor och löser vardagsproblem. För att nå balans sammanbinder Urban Nouveau det formella med det informella, staden med landsbygden och kombinerar improvisation med forskning i lokala och globala frågor. Urban Nouveau grundades i Indien 2008 under arbetet med Incremental Housing Strategy.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.