Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

HSB testar ny modell för bostadsköp

Publicerad: 31 Maj 2019, 13:10

Unga vuxna ska få möjlighet att köpa en nyproducerad bostadsrätt med lägre kapitalinsats. Modellen HSB Dela innebär att HSB går in som medfinansiär till privatpersoners bostadsköp med 50 procent.


HSB har under flera år arbetat med att ta fram en ny köpmodell riktad till unga bostadsköpare. Genom HSB Dela ska unga bosparare upp till 30 år erbjudas möjlighet att köpa en nyproducerad bostadsrätt med lägre kapitalinsats.

Finansieringsmodellen innebär att HSB går in som medfinansiär till privatpersoners bostadsköp med 50 procent. Köpare ingår då ett tidsbegränsat samägandeavtal med HSB som löper över 10 år, men kan när som helst efter tillträdet välja att sälja lägenheten – då säljs också HSB:s andel. Tidigast fem år efter tillträdet finns också möjligheten att köpa ut HSBs andel av bostadsrätten.

Testas först i Göteborg

HSB Dela är tänkt att bli en nationell satsning, men i ett första steg testas modellen som ett pilotprojekt i Göteborg, bolagets brf Blanka på Lindholmskajen. Där kommer ett 20-tal mindre lägenheter att erbjudas till försäljning inom ramen för satsningen. Fokus ligger på ett- och tvårumslägenheter.

– Därefter är tanken att vi utvärderar och finjusterar modellen innan vi sprider satsningen vidare till andra HSB-föreningar i landet, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Om det visar sig att pilotprojektet blir framgångsrikt är det HSB:s avsikt att söka långsiktiga finansiärer, som tror på nyproducerade bostadsrätter för unga vuxna som investering, till fonden.

Intresset för pilotprojektet är redan stort – sedan erbjudandet gick ut till ungdomar mellan 18 och 29 år fredagen den 17 maj det kommit in runt 180 intresseanmälningar för val av lägenhet.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.