Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Köpguide ska öka kunskapen om nyproduktion

Publicerad: 30 Juli 2018, 04:00

Mäklarbranschen vill utbilda bostadsköparnas kunskaper.

Nu lanseras en uppdatering av guiden Köpklar som ska öka kunskapen kring köp av nyproducerade bostäder. På hemsidan kan bostadsspekulanten göra ett test för att se hur pass välinformerad man är om hur en bostadsaffär går till.


Under det senaste halvåret har utbudet av nyproducerade bostadsrätter ökat till nya högstanivåer och mäklarna vittnar om en delad marknad för succession och nyproduktion. Detta har i sin tur gjort osäkerheten stor bland presumtiva köpare.

- Det finns ett stort behov av bättre kunskap på den stökiga marknaden för nyproduktion. Att köpa en nyproducerad bostad skiljer sig väsentligt från att köpa på successionsmarknaden. Vår ambition är att skapa mer välinformerade konsumenter och minska osäkerheten som är särskilt stor just nu, säger Erik Segerborg, chef för strategi och marknad på Hemnet.

Köpklar är ett branschinitiativ från Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet FMF och Hemnet som utbildar köpare om deras ansvar och mäklarens roll i köpprocessen. Målet är att minska de problem som köparna möter i processen och förbättra deras upplevelse av bostadsaffären.

På hemsidan köpklar.hemnet.se kan besökare göra ett test för att se hur pass välinformerad man är om hur en bostadsaffär går till. Syftet med testet är att öka spekulanters kunskap och trygghet i samband med bostadsaffären.

Testet är indelat i sex områden, där användaren kan välja att gå igenom alla delar eller välja ut ett område att lära sig mer om. Det finns även ordlistor som reder ut krångliga begrepp och checklistor som är hjälpsamma att ha inför ett eventuellt köp.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.