Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Ny offensiv i Skanskas bostadsverksamhet

Publicerad: 4 februari 2011, 15:36

Skanska lägger in en extraväxel via nyetableringar på bostadsmarknaderna i Storbritannien och Polen.


För en dryg vecka sedan köpte Skanska 6,5 hektar mark strax söder om Cambridge i England. Här ska man bygga 128 bostäder.

Affären är en sorts premiär och innebär att Skanska på allvar går in som bostadsutvecklare på den brittiska marknaden. Det är ett led i en ny upptrappad offensiv inom bostadsutveckling.

– Globalt finns ett antal marknader med mycket lönsam bostadsutveckling. Men för att det ska vara intressant för oss krävs att det är en plats där vi kan nå rätt position, få handlingsutrymme och där vi känner att vi har något unikt att erbjuda, säger Tor Krusell, vice vd och ansvarig för Skanskas bostadsutveckling.

De senaste åren har Skanskakoncernen jobbat intensivt med en långsiktig strategisk plan. Man har i ett globalt perspektiv tittat på olika potentiella tillväxtområden, inventerat och analyserat en rad olika marknader både utifrån geografi och olika segment.

Ett segment som Skanska har beslutat sig för att satsa på är bostadsutveckling. Och fokus ligger på två nya bostadsmarknader: Polen och Storbritannien.
Det är två marknader som på många sätt är väldigt olika varandra. Den polska bostadsmarknaden har inte drabbats av samma slagsida, bubbelexplosion, som den brittiska. Polen - med en befolkning på 38 miljoner människor - har haft en relativt stabil bostadsproduktion under de senaste åren.

Historiskt har lönsamheten varit god på den polska bostadsmarknaden och spelplanen är långt ifrån färdigstrukturerad. Det finns utrymme för en ny spelare
Skanska var - parallellt med sina större satsningar på kommersiell projektutveckling - inne på den polska bostadsmarknaden för ett tiotal år sedan, men drog sig tillbaka. Den normala bostadsprodukten är en så kallad "shell & core", det vill säga i princip råa hus- och lägenhetsskal utan inredning.

– Det passade inte för oss då. Det var ett helt annat sätt att erbjuda bostäder än vad vi var vana vid. Nu har vi tänkt om. Vi har en stark och stabil närvaro i Polen inom kommersiell projektutveckling och infrastruktur. Vårt varumärke tillhör de absolut starkaste på marknaden. Kommer vi bara åt attraktiv mark att bygga bostäder på så finns egentligen de andra pusselbitarna på plats, säger Tor Krusell.

Just nu håller Skanska på att sätta ihop ett bostadsteam och när det är på plats börjar jakten efter mark. Fokus ligger på marknaderna i Warszawa, Krakow och Wroclaw.

– Våra förutsättningar på den brittiska marknaden är annorlunda. Vi är stora på OPS och som entreprenörer, men har inte jobbat med fastighetsutveckling på länge, säger Tor Krusell.

Historiskt sett har bostadsmarknaden haft en extremt hög lönsamhet, men det har närmast varit omöjligt för utbölingar att komma in. Det har förändrats. Efter att fastighetsbubblan sprack har många spelare slagits ut och bostadsproduktionen har sjunkit från ungefär 200 000 per år till mindre än hälften. Utbudssidan kännetecknas av ett växande underskott och det finns inte kapital på marknaden.

– Marknaden har stramats åt rejält och i realiteten är förstagångsköpare i dag helt utelåsta från marknaden. De bostadstransaktioner som sker går enbart till andra- och tredjegångsköpare. Vi är väletablerade som ett av de allra största byggföretagen i Storbritannien, vi kan Storbritannien. Det, tillsammans med vår starka balansräkning, talar till vår fördel, säger Tors Krusell.

Skanska räknar också med att ökande miljö- och energikrav inom bostadssektorn är något som gynnar dem. Rent geografiskt är siktet inställt på London och vissa utvalda "mikroområden", framför allt söder om London.
Skanska har satt ihop en bostadsgrupp i Storbritannien bestående av tio personer, varav fyra kommer från Skandinavien.

– Här har vi ytterligare en poäng, expansion på nya marknader får positiva personalpolitiska effekter. Våra bostadsutvecklare i Sverige och Norge har hittills i princip suttit fjättrade vid sina nationella marknader. Nu får de möjlighet att internexportera koncept och produktformer till helt nya marknader. Vi märker ett oerhört stort intresse för detta. Nya utvecklingsmöjligheter öppnas, även för en internationell karriär, säger Tor Krusell.

Hittills fyra nationella marknader för bostäder
För närvarande bedriver Skanska bostadsutveckling i Sverige, Norge, Finland och Tjeckien. I rapporten för tredje kvartalet 2010 hade Skanska 4 100 bostäder i produktion på sina fyra marknader. Av dessa var då 64 procent sålda. Och lönsamheten är god. Skanska hade en marginal på drygt 8 procent i sin bostadsutveckling under fjolårets nio första månader.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.