Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Nya kundgrupper kliver fram på bostadsrättsmarknaden

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV PER HINDERSSON

Unga karriärister och spendersugna 40-talister
Den klassiska bostadsrättsköparen under de senaste åren - ett par i 50-årsåldern med utflugna barn och en säljbar villa - håller på att ersättas av nya kategorier. Nu kommer de unga, välutbildade paren, spendersugna 40-talister och ensamstående karriärister.

I JMs senaste kundstatistik för Stockholmsregionen dominerar åldersgruppen 31-35 år som köpare. Gruppen svarar för 18 procent av bostadsköpen och tillsammans med gruppen 25-30 år svarar kategorin unga/yngre medelålders för nästan tredjedel av bostadsköpen hos JM. Dessutom svarar gruppen 35-40 år för 12 procent av köpen.
Trenden påverkar givetvis också produkten. Lägenhetsytorna blir alltmer anpassade till unga familjer. Lägenheter på 71-90 kvadratmeter - med allt från stora tvåor till små fyror - svarar i dag för 45 procent av nystartade JM-projekt i Stockholm(jämfört med 30-35 procent de senaste åren).

-Vi ser en påtaglig förändring av kundstrukturen. Nu kommer 30-40-åringar och vill köpa en ny bostad med modern och god design, säger JMs koncernchef Johan Skoglund.

-Det här är intressant, säger Zdravko Markovski, chef för JM Bostad Stockholm. Historiskt har vi de senaste åren lutat oss mot en kundgrupp i medelåldern, där ungarna flyttat ut och föräldrarna säljer villan och flyttar till lägenhet. Men just nu dominerar kunder i 30-årsåldern. Nyproduktion är "inne" och populariteten ökar stadigt. Man vill köpa nyproduktion för att kunna inreda som man vill.
-Vi har ambitionen att bredda oss och det har vi gjort, fast än så länge inte så mycket prismässigt. Marknaden styr och den låga räntan slår igenom på priset, säger Zdravko Markovski.

Hos Skanska Nya Hem upplever man samma fenomen och är inte särskilt förvånade. Ungdomar studerar längre, skaffar barn senare och många sitter med goda inkomster i 25-30-årsåldern.

-Vi pratar om unga karriärister från 27 år och uppåt som vill ha nyproducerade bostäder. Det rör sig om par som vill vara med tidigt i planeringen, vilket är bra för oss. De vill ha fasta priser där allt är fixt och färdigt och där man slippa rusa runt på visningar, säger Madeleine Nobs, marknadschef på Skanska Nya Hem.

-Men detta är bara en av flera målgruppstrender. Vi får fler och fler ensamstående som antingen är barnlösa eller har barnen varannan helg. De vill bo centralt, modernt, enkelt och rymligt. Det rör sig snarare om treor än om mindre lägenheter, säger Madeleine Nobs.

Skanska bygger ungefär 1400 bostäder i Stockholm i år, där ungefär 40 procent är småhus och 60 procent lägenheter i flerbostadshus. Fortfarande är dock den dominerande köpgruppen ett medelålders villaboende par med utflugna barn.

Hos JM flaggar man också för att den stora 40-talistgruppen kommer att lämna tydliga avtryck i de kommande årens bostadsproduktion.

-De nya pensionärerna kommer att köra hårt. De kommer inte, som de tidigare generationerna, att spara särskilt mycket till sina barn. De kommer att spendera och resa och behöver ett boende och en boendekostnad som medger detta, säger Johan Skoglund.

JM har anlitat Kairos Future för att få en profil på "rekordgenerationen". Enligt studien definierar sig inte 40-talisterna som pensionär förrän man är åtminstone 80 år och "gammal och skröplig". Innan dess ser man fram emot en andra frihetstid där man kan förverkliga sina drömmar. Man vill "leva loppan och sedan dö"; det vill säga konsumera istället för att spara.

-Förvånansvärt många vill resa bort för gott och bosätta sig där det är varmt och där pengarna räcker längre. Hittills är det mest uttryck för en viljeinriktning, men mycket kan hända. Åldersgruppen 65-79 år kommer att öka med hela 42 procent fram till år 2020, säger Sten Hamberg, chef för JM Bostad Riks.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.