Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Sabo prövar nya affärsmodeller

Publicerad: 20 December 2016, 06:20

Stefan Björling, renoveringsexpert på Sabo.

Foto: Sabo

Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, Sabo, är på jakt efter nya sätt handla upp renoveringsprojekt. "Vi tittar efter nya okonventionella affärsmodeller", säger Stefan Björling, renoveringsexpert på Sabo.


När Sabo lanserade sina Kombohus för en del år sedan var målet att pressa byggkostnaderna. Ett viktigt led i detta var utformningen av ramupphandlingar som skulle minska byråkratin mellan beställare och leverantör. Nu funderar Sabo på att ta nästa steg, denna gång gäller saken renoveringar.

– Vi har övergett tanken på att hitta en magisk produkt för renoveringar som ska lösa problematiken, för en sådan finns inte. Vi söker istället ett annat sätt att handla upp och har tittat på andra faktorer som skulle kunna effektivisera, säger Stefan Björling, renoveringsexpert på Sabo.

Ett exempel är tanken om hur man skulle kunna göra mer tidsvinster ute i projekten.

– Vi tror att om de som har mest tid ute på projekten utformar tidsplanen så går det att göra stora tidsvinster. Jag tänker främst på rörinstallatörerna som har mest arbetstid och de svåraste momenten, men som ändå alltid är underentreprenörer. Om de istället kunde ta en totalentreprenad tror vi att det finns en del att vinna.

Det är stor brist på rörinstallatörer i landet, och om man även kunde förbättra effektiviteten ute i projekten för denna grupp, finns en hel del att hämta, tror Stefan Björling.

– Installatörerna har själva gjort tidsstudier som visar att en stor del av arbetsdagen går åt till att vänta eller förbereda moment, till exempel åka och hämta material, istället för värdeskapande arbete. Om till exempel någon annan skulle kunna göra de arbetsuppgifterna skulle det frigöra tid.

Under 2017 kommer Sabo att dra igång 13 testbäddar i olika projekt för att prova några av de nya idéerna.

– Vi kör igång. Men egentligen behöver vi extern finansiering för att klara utvärderingsbiten, säger Stefan Björling.

Andra tänkbara delar som skulle kunna ingå i en ny affärsmodell är logistik och samarbetet med grossister.

– Det kanske inte är vi som är bäst på logistik. Vi vill undersöka om till exempel budfirmor skulle kunna användas mer.

Han fortsätter:

– Grossisterna har mycket kunskap om kvalitet och pris men de finns alldeles för långt bort från oss beställare. De har all kunskap om priserna men själva vet vi aldrig exakt vad det vi bygger in i husen egentligen kostar.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.