Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Skanska satsar på brittiska bostäder

Publicerad: 7 Juni 2012, 12:07

Om 1990-talet var den stora expansionsfasen för Skanska, så var konsolideringen på de utvalda hemmamarknaderna den röda tråd under 2000-talets första decennium. Men nu ska koncernen växa igen. Bostadsutveckling på den brittiska marknaden är en av de nya pusselbitarna. Målet är att år 2015 ligga med en stabil årlig produktion på 500-600 bostäder per år.


Skanska tillhör storspelarna på den brittiska byggmarknaden. Tittar man på marknaderna för tunga hus- och anläggningsentreprenader och för OPS-projekt så ligger Skanska UK i det yttersta brittiska toppskiktet.

Skanska kom in stort på den brittiska marknaden när man köpte byggdelarna av konglomeratet Trafalgar House år 2000 från norska Kvaerner. Trafalgar, som hade förvärvats av norrmännen 1996, hade med sig en historik som byggföretag som sträckte sig tillbaka till 1778.

Britterna i Skanska UK vet hur man driver sin entreprenadverksamhet. Däremot har Skanska UK inte haft någon roll inom bostadsutveckling, här kommer den svenska kompetensen in i bilden.

Den brittiska bostadsmarknaden är mogen. Med svenskt management ska Skanska organiskt bygga upp en brittisk bostadsutvecklingsenhet.

Chef på plats är Magnus Andersson.– Vi har en affärsplan för koncernen som sträcker sig till 2015. Huvudtanken nu är expansion, efter det senaste decenniets konsolidering på våra olika marknader, säger Magnus Andersson.

En av punktinsatserna för den här expansionen är alltså den brittiska marknaden för bostadsutveckling. Det här är en marknad som drabbats stenhårt av finanskrisen. År 2006 låg den årliga brittiska bostadsproduktionen på 170 000 bostäder. Tre år senare hade den i det närmaste halverats samtidigt som rikssnittet för bostadspriserna rasat med 20 procent.

En avgörande förklaring har varit att tillgången på bostadslån varit närmast obefintlig. Finanskraschen slog hårt mot den brittiska finanssektorn och bankerna tvärnitade hösten 2008.

– Vi såg vår chans. Vi kan gå in med våra finansiella muskler och ta med oss våra skandinaviska erfarenheter och kompetenser för att utveckla och sälja bostäder. Produktionsresurserna finns givetvis inom Skanska UK, säger Magnus Andersson.

– Det känns som om marknaden bottnade i fjol. Då var bostadsbyggandet nere under 100 000 bostäder. Den brittiska regeringen har gjort bedömningen att det kommer att behöva byggas åtminstone 230 000 bostäder per år. Glappet är stort. Det strategiska beslutet om den nya satsningen i Storbritannien fattades våren 2010 och några månader senare flyttade Magnus Andersson till London för att bygga upp en organisation och börja köpa mark.

Det fanns en rad goda skäl att satsa på bostadsutveckling i Storbritannien. Historiskt har lönsamheten hos de brittiska bostadsutvecklarna legat bland de högsta i Europa, något som givetvis retar aptiten.

Samtidigt som åtskilliga developers har slagits ut under krisåren.

Krisen har helt enkelt gjort att inträdeströskeln (för Skanska) har krympt.

En annan faktor är att produktkvaliteten på den brittiska bostadsmarknaden generellt är relativt låg – något som öppnar för den lite mer sofistikerade, gröna och energisnåla nisch som Skanska vill in på.

– Det strategiska beslutet landade i att vi primärt ska växa organiskt. Ambitionen är sedan att vi år 2015 ska ligga på en årlig produktion av 500 -600 bostäder, säger Magnus Andersson.

I dag består organisationen av 30 personer och Skanska sitter med 600 detaljplanerade byggrätter och ungefär 1 000 som ännu inte är planlagda.

– Steg ett var att titta på sajter och bestämma oss för var vi vill vara. Det finns väldigt mycket ute till försäljning och det gäller att plocka ut guldkornen. Vi fastnade för marknaden i Cambridge. Staden, med universitetet som en trygg ryggrad, har klarat krisen bra, har en bra arbetsmarknad och relativt välbeställda hushåll. Bostadspriserna har legat stabilt hela tiden med en ökning på en till två procent de senaste åren. Här hittade vi en välutbildad, rätt ung kundgrupp som gillar vår gröna och skandinaviskt avskalade approach, säger Magnus Andersson.

Skanska fokuserar geografiskt utifrån London mot Cambridge och mot Bristol/Bath.

Steg två var att jobba med varumärket. Skanska är välkänt som byggentreprenör och anläggare, men helt okänt som bostadsproducent hos konsumentledet. Resultatet blev ”Homes by Skanska” som presenterades för media på ett release-event på designmuseet i London och materialet ligger i dag på hemsidan ”Homes by Skanska”.

Premiärprojektet Seven Acres i Cambridge pågår för fullt. Det är en del av ett större utvecklingsprojekt där Skanska köpte loss 128 byggrätter i form av lägenheter, radhus och friliggande hus från en konkurrent.

– Det har gått riktigt bra. Vi har 54 förhandsreserveringar på den första etappens 85 bostäder, vilket är starkt med tanke på att bokningarna gjorts innan visningsbostaden är klar. Det är en stark efterfrågan, säger Magnus Andersson.

Bostäderna känns skandinaviska med mycket glas­ytor, öppna planlösningar, smarta lösningar och funktionalitet. Konceptet togs fram efter en arkitekttävling med 20 inbjudna byråer, varav två svenska (White och Tengboms). Ur den gruppen plockades fyra brittiska och en dansk, CF Möller, ut.

– Vi tänker inte i plattformar eller volymer här. Våra produkter ska vara annorlunda, sticka ut, säger Magnus Andersson.

Och konkurrenterna? Över de två senaste decennierna har den genomsnittliga rörelsemarginalen legat på 15–20 procent hos toppspelarna. Men lönsamheten beror inte på någon unik produktivitet utan snarast på en extrem inflation i markvärdena.

De största bostadsutvecklarna är Berkerly Group, Persimmons, Taylor Wipey, Barratt, Bellway, Bovis, Redrow och Crest Nicholsson.

– Alla drabbades av finanskrisen men de har börjat återhämta sig, vilket syns rätt tydligt i deras senaste rapporter. Återhämtningen sker trots en i övrigt svag inhemsk ekonomi. Det underliggande efterfrågetrycket är så pass stort på bostadssidan, säger Magnus Andersson.

– Det känns att konkurrensen har börjat hårdna igen. Bra lägen är alltid bra lägen och går alltid att sälja. Jag känner att vi har nytta av våra finansiella muskler. Vi kan betala kontant medan många av våra konkurrenter fortfarande har svårt att få krediter, säger Magnus Andersson.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.