Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Små lägenheter är det som säljer

Publicerad: 29 november 2012, 09:48

Finanskris, bolånetak och en stor ungdomskull som vill in på bostadsmarknaden. Förutsättningarna för nyproduktion av bostadsrätter har ändrats radikalt de senaste åren. Byggbolagen svarar med ett ökat fokus på små lägenheter. Under de senaste tio åren har genomsnittsytan för en nyproducerad lägenhet minskat med 8,6 procent.


Nybyggda lägenheter blir allt mindre. Det visar statistik från Statistiska centralbyrån, SCB. Den genomsnittliga nybyggda lägenheten har krympt från 81 till 74 kvadratmeter mellan 2002 och 2011.

Trenden är allra tydligast för bostadsrätter i storstadsområdena. I Storgöteborg, till exempel, minskade genomsnittsstorleken på nybyggda bostadsrätter från 92 till 70 kvadratmeter mellan 2002 och 2011.

Minskningen beror delvis på att lägenheterna blir mer yteffektiva – den genomsnittliga tvåan har krympt från 60 till 58 kvadratmeter under samma tioårsperiod. Treorna har krympt från 83 till 80 kvadratmeter. Men byggherrarna satsar också på att bygga fler smålägenheter – ett eller två rum och kök.

Ökat fokus på mindre lägenheter är ett sätt för byggbolagen att anpassa sig till det rådande marknadsläget. Försäljningen av nybyggda bostadsrätter går trögt. I Stockholmsområdet har byggbolagen det senaste året gått ut med rabatter för bostäder i bland annat Annedal, Henriksdalshamnen och Norra Djurgårdsstaden för att locka till köp. Särskilt trögt går det för försäljningen av de större bostadsrätterna.

– Vi ser en större efterfrågan på våra mindre lägenheter i dag, säger Per-Martin Eriksson, vd Veidekke bostad.

När Byggindustrin intervjuade byggbolag verksamma i Malmö för några veckor sedan (se sidan 4–5 i Byggindustrin 31/2012) var de överens om att trögheten i grunden är en finansieringsfråga. Produktionskostnaden gör att få av dagens köpare har råd med de större nybyggda lägenheterna.

Byggbolagen ser flera orsaker till den försvagade köpkraften. Bolånetaket, förändringen av reavinstskatten och den finansiella oron i Europa påverkar. Dessutom inverkar demografin. Den stora gruppen välbeställda fyrtiotalister är inte längre lika aktiv på bostadsmarknaden, i stället letar en stor grupp unga födda kring 1990 efter sin första egna bostad.

Det nya marknadsläget gör att byggbolagen måste tänka om. Flera av de svenska byggarna satsar på att utveckla projekt med små yteffektiva bostadsrätter.

– Målgruppen för nyproducerade bostäder svänger med tiden. Det är egentligen inget märkvärdigt. Vi utvecklar våra bostäder kontinuerligt och nu tittar vi på hur vi kan möta ungdomskullen, säger Per-Martin Eriksson, vd för Veidekke bostad.Sten-Åke Karlsson, vd för Riksbyggen, berättar att organisationens projektportfölj fortfarande till stor del består av traditionella projekt riktade till en bred målgrupp.

Men parallellt med de klassiska projekten satsar Riksbyggen på sitt nya koncept Stegett med små yteffektiva lägenheter.

Stegett är flerbostadshus som endast innehåller ettor och tvåor i storleksordningen 30–50 kvadratmeter. Standarden är lika hög som i andra nybyggnadsprojekt och alla lägenheter har möblerbar balkong eller uteplats.

– Vi kompromissar inte med standarden. Vi tror att små lägenheter med hög standard är mest attraktiva. Men en sak som vi gjort för att pressa priserna är att minska utbudet på tillval så att vi får en större upprepningseffekt, säger Dennis Söderlund, biträdande marknadsområdeschef för Stockholm-Uppland på Riksbyggen.

I dag finns Stegett bara realiserat i ett projekt i Sundbyberg men Riksbyggen har planer på att bygga enligt konceptet även i Skåne, Uppsala och Göteborg. Projektet i Sundbyberg blev klart i somras.

– Alla lägenheterna såldes relativt snabbt. Cirka hälften av köparna är åttiotalister. Men vem som helst kan köpa en Stegett-lägenhet även om huvudmålgruppen är unga som köper sin första bostadsrätt, säger Dennis Söderlund.

Insatsen för Stegett-lägenheterna i Sundbyberg är 39 000 kronor per kvadratmeter och avgifterna är 650 kronor per kvadratmeter och år.

Även JM har utvecklat små yteffektiva bostäder, företagets koncept heter Studio. Det första projektet är under uppförande i Uppsala.

– Rent demografiskt har vi en topp med 19-24 åringar nu. Det är klart att det finns ett intresse hos oss att bygga åt dem. Men vi upplever inte att den andra målgruppen, äldre människor som säljer villan, har försvunnit, säger Sören Bergström, affärsenhetschef på JM bostad riks.

Precis som Riksbyggen satsar JM på hög standard i sina smålägenheter.

– Lägenheterna är billiga, men det är för att de är små, inte för att vi skulle ha kompromissat med standarden. Egentligen är de dyrare per kvadratmeter än större lägenheter, säger Per Johansson, regionchef för JM i Uppsala.

Projektet i Uppsala innehåller ettor och tvåor i storleken 31– 47 kvadratmeter. Insatserna ligger runt 33 000 kronor per kvadratmeter och månadsavgiften är ungefär 800 kronor per kvadratmeter.

– Vi är positivt överraskade när det gäller efterfrågan. Nu är 23 av 34 lägenheter bokade och inflyttningen är inte förrän till sommaren, säger Per Johansson, regionchef för JM i Uppsala.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.