Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Småa för självbyggeriet vidare

Publicerad: 4 oktober 2010, 08:06

Självbyggeri var en gång en folkrörelse. I dag finns knappt ett enda företag kvar som har det som affärsidé. Stockholmsbaserade Småa är ett undantag.


– Självbyggeriet ger oss en alldeles särskild kontakt med kunderna, säger Småa:s vd Peder Williamson.

En typisk självbyggerikund är, enligt Småa:s vd Peder Williamson, en yngre familj som vill sänka sina kostnader och på så vis lättare få in en fot på den självägda bostadsmarknaden. Minst en familjemedlem är någorlunda snickarkunnig och har ofta någon nära släkting som är beredd att ge en hjälpande hand. Tiden när det stjälptes av en brädhög och ett antal cementsäckar på familjens tomt är dock sedan länge förbi.

– Vi styr och hjälper. Självbyggarna får en pärm som vi går igenom. En av våra instruktörer finns till hands och vi tar ansvar ända fram till slutbesiktning, förklarar Peder Williamson.

Småa sätter upp skalet och rumsbildar, det vill säga sätter upp den ena sidan av innerväggarna. Typiska uppgifter för självbyggaren är sedan att förse väggarna med gips, spackla, måla, sätta upp lister, innertak, lägga golv och sätta in kök. Alla åtgärder som kräver yrkeskunnande, till exempel tätskikt i badrummen, står Småa för.

– Den som ger sig in i självbyggeriet ska vara beredd att lägga ungefär sjutton arbetsveckor på kvällar och helger åt sitt blivande hem. Allt inom ramen för ordinarie tidsplan, säger Peder Williamson.

Ränteläget och var huset byggs påverkar hur stor andel av köparna som vill göra jobbet själva. Ju högre ränta och ju längre från centrala Stockholm, desto fler nappar på självbyggeri. Som mest vill ungefär 25 procent hoppa på självbyggeriet, som minst 5 procent, bedömer Peder Williamson.

– Storstadsborna är upptagna människor. Med dagens rådande ränteläge har det varit lättare att låna och färre som valt att bygga själva.

Småa verkar i Stockholmsregionen. Det är inte ovanligt att villorna, radhusen och bostadsrätterna kostar mellan tre och fem miljoner kronor. Kundkretsen är med andra ord avlägsen den självbyggerirörelse som ville ge människor med små ekonomiska resurser ett eget hem för närmare hundra år sedan. Pengarna som går att spara på att vara självbyggare varierar i dag mellan 150 000 och 250 000 kronor.

– Det blir som en kontantinsats som banken accepterar under förutsättning att byggprojekten administreras av oss. Det är betydelsefullt, särskilt för förstagångsköparna, säger Peder Williamson.

Självbyggarna lockas inte bara, menar han, av lägre kostnader. Ett annat skäl som brukar komma fram är möjligheten att få utforma sitt hem på ett mer självständigt vis än vad ett byggföretag brukar kunna erbjuda inom ramen för tillval. Många får också ett socialt band till sitt område och lär känna sina grannar redan under byggtiden. Självbyggeriet som affärsidé har hjälpt Småa att överleva även i sämre tider, hävdar Peder Williamson.

– Vi har en tät kundkontakt och förmedlar trygghet. Vi vinner kunder på vår image, i dag går det inte bara att sitta och vara en ordermottagare, det är kunderna alldeles för kloka för att gå med på.

Peder Williamson konstaterar att självbyggeriet som affärsidé så gott som dött ut i landet. Att omfattningen minskat tror han dels beror på att myndigheternas krav på vad den som bygger ska kunna uppfylla har ökat. En annan att det tar för mycket kraft att följa kunderna under en längre period.

– Jag tror att byggföretag är lite rädda för att komma så nära inpå kunden. De tycker att det är bekvämare att ha ett strikt juridiskt förhållande till kunden och klippa banden när allt är klart.

I framtiden är inte Småa främmande för att etablera sig på andra håll i landet.

– Vi tittar på om det kan finnas öppningar att etablera oss på andra platser, men något beslut om det eller var det skulle kunna vara har vi inte fattat ännu, säger Peder Williamson.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.