Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Spännande ny teknik i Ulvsundasjön

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

En del av Ulvsundasjöns leriga botten jordförstärks med 11 000 kalkcementpelare innanför en stålspont och täcks med sprängsten. Därmed kan strandlinjen flyttas ut och ytterligare 400 bostäder byggas i Hornsbergs Strand i kv Kojan på nordvästra Kungsholmen i Stockholm. Tekniken är för svenskt vidkommande helt ny och har dessutom krävt en nyutvecklad betong med hundraårig livslängd.


Strandlinjen för det planerade bostadsområdet flyttas mellan tio och 50 meter ut i vattnet. Utbyggnaden är komplicerad på grund av sjöbottens mäktiga lerlager, gamla utfyllnadsmassor och att den nya strandlinjen ska se naturligt böljande ut.

Utbyggnaden gör det möjligt att bygga ytterligare 400 lägenheter i området som är planerat för nio kvarter med 1 200 bostäder. Totalkostnaden för att flytta strandlinjen med ny park och kajparterr ligger på runt 150 miljoner kronor, en kostnad som beställaren, Stockholm stad, står för.

Skanska gör utbyggnaden medan Sweco, som svarar för projektering och konstruktion, har utvecklat en för Sverige ny teknik för att arbetet ska kunna utföras under vatten. Tekniken består av stabilisering av sjöbotten med kalkcementpelare innanför en kvarsittande, 466 meter lång, bakåtförankrad stålspont, som slås ner i sjöbotten utefter den blivande strandlinjen. Utrymmet mellan sponten och nuvarande strandlinje fylls sedan med 70 000 kubikmeter krossmaterial och sprängsten.

Att bygga ut strandlinjen i torrhet hade varit ekonomiskt omöjligt. Därför sker all stabilisering av sjöbotten under vatten med kalkcementpelare. Att göra det på land är en väl beprövad metod, men att tillverka dem under vatten på åtta meters djup och i den omfattning som gäller här, är något helt nytt. Det handlar om 11 000, knappt metertjocka, kalkcementpelare som stabiliserar leran ner till 25 meters djup.

Om tillverkning av kalkcementpelarna är en utmaning är stålspontens krönbalk en annan. Krönbalken ska gjutas i betong, ligga i vattenlinjen för att knappt synas och ska skydda stålsponten mot korrosion och is. Detta kräver en ny slags frostbeständig betong med bra gjutegenskaper, som kan
gjutas i form under vatten och ha en hållfasthet på 60 MPa. Dessutom ska den hålla i 100 år.

Andra krav är att betongmassan ska rinna ut i formen och omsluta armeringen med bara en lätt vibrering samt att kalkfiller ska användas i stället för AUV-medel (Anti-Ur-Vaskningsmedel) som försämrar frostbeständigheten.

Utvecklingen av betongen har skett i ett samarbete mellan Sweco, Stockholm stad, CBI och Skanska.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.