Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Starkt samband mellan infra och bostäder

Publicerad: 2 Juli 2014, 14:38

Statssekreteraren Ulf Perbo, Socialdepartementet, med full insyn i regeringens superpaket för infrainvesteringar deltog på BI:s seminarium. Foto: Staffan Åkerlund

Foto: Staffan Åkerlund

På seminariet ”Vägen till bostad via infrastruktur” i Almedalen kring en rapport med samma namn som Sveriges Byggindustrier beställt av WSP, diskuterades skillnaderna mellan dåtidens långsiktigare infraprojekt för att underlätta bostadsproduktionen och situationen de senaste decennierna då bostadsproduktionen sjönk till historiskt låga siffror.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2014

Fram till 1950-talet byggdes oftast infrastrukturen ut innan bostäderna började byggas. Det gäller de förstadsområden som växte fram med tunnelbanans utbyggnad i Stockholm.

Seminariet kring den nya rapporten hölls bara en timme innan Alliansregeringen presenterade sin stora framtidssatsning, 400-miljardersprojektet Sverigebygget, som innebär samtidig utbyggnad av infrastruktur, bland annat snabbtågsjärnvägar mellan Stockholm och Göteborg liksom Stockholm och Malmö samtidigt som den gamla stambanan rustas upp för 2030-talet liksom byggandet av 100 000 nya bostäder och samfinansiering med staten, regioner, kommuner och privata aktörer.

Statssekreteraren Ulf Perbo, Socialdepartementet, med full insyn i regeringens superpaket för infrainvesteringar och bostäder kunde inte avhålla sig från att skämta hur alla de som vältaligt argumenterade för metoderna att få upp tempot på investeringarna snart kunde framstå som orakel, att deras ord skulle framstå som så visa att regeringen bara hade att fullfölja rekommendationerna.

Tore Englén på WSP som stod bakom rapporten hade gått igenom forskningsläget vad som händer med exempelvis markvärden när större infrastrukturinvesteringar beslutas och hur detta via ben speciell skatt skulle kunna bidra till finansieringen.

Någon timme senare kunde stasminister Fredrik Reinfeldt (M),  Jan Björklund (FP), Annie Lööf (C), och Göran Hägglund (KD) berätta att även denna finansieringsform hade studerats i England och Finland där den numera är i bruk.

På seminariet diskuterades också vilken typ av stadsbyggnad som är önskvärd och optimal ur olika synvinklar som kommunikéer kommunikationer, miljö- och energianvändning.

I diskussionen kring detta med Björn Wellhagen, Sveriges Byggindustrier, Per Bolund (MP), Ulf Perbo, Socialdepartementet och Stefan Engdal, Trafikverket, förordades olika varianter på tätare stadskärnor eller byggandet av tätare städer i anknytning till storstad.

Deltagarna var överens om behovet av samtidiga satsningar på infrastrukturen.  Och denna typ av projekt behöver sannolikt samfinansiering enligt den modell som tillämpades för utbyggnad av T-banan till Nacka i utbyte mot medfinansiering av berörda kommuner som dessutom åtar sig att nya bostäder byggs.

Moderator för seminariet var Lars Redtzer, Sveriges Byggindustrier.

Relaterade artiklar

Alliansens superpaket för infra boende och jobb 

Staffan Åkerlund

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2014

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.