Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bostäder

Twitter ska lösa bostadsbrist hoppas Sabo

Publicerad: 30 November 2015, 09:52

En interaktiv pappersstad fylld av ord från sociala medier ska få fler personer att höja sina röster om bristen på bostäder i Sverige. Det är företrädaren för de allmännyttiga företagen, Sabo, som ligger bakom.


Ämnen i artikeln:

bostadsutvecklingSabo

Sabo, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, har gjort en undersökning som visar att 61 procent tror att de kommer att få det svårare att få tag i boende de närmaste fem åren. 47 procent uppger att de själva berörs av bostadsbristen i sin kommun eller känner någon närstående som påverkas. 55-74-åringarna är minst bekymrade, men bland de i åldern 18–34-år tror endast 17 procent att det kommer bli enklare att få en bostad åren som kommer.

– Enligt Boverket behöver vi över en halv miljon nya bostäder under perioden 2012 till och med 2025. För att klara det måste vi öka takten och bygga mer effektivt och de kommuner som har allmännyttiga bostadsföretag har goda förutsättningar att göra det. Tillsammans driver vi utvecklingen på en seg bostadsmarknad, säger Kurt Eliasson, vd för bransch- och intresseorganisationen SABO.

Som ett led i detta lanserar Sabo en ny kampanj för att öka bostadsbyggandet. På ordtillbostad.se ska en interaktiv stad, med street view-funktion och möjlighet att tycka till via tweets, att växa fram. Här ska politiker och tjänstemän även få en vägledning i hur man snabbare bygger fler bostäder.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

bostadsutvecklingSabo

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.