Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggregler

Bitumenmatta fungerar inte med fuktig betong

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Bitumenmatta fungerar inte med fuktig betong


Bitumenmatta fungerar inte med fuktig betong
När bitumenmattor på allvar började användas på 1990-talet betecknades de som en stor teknisk framgång.

-Bitumenmattor har den fördelen att man får ett tätskikt som verkligen är tätt och inte deformeras vid höga temperaturer, säger Anders Bergman, Gjutasfaltföreningen.

Problemet med bitumenmattor är att de kan bilda blåsor. Blåsbildningen blev så småningom så omfattande att VTI fick Vägverkets uppdrag att utreda varför. VTI kom fram till att vissa blåsor kan förklaras av fel och slarv. Men blåsbildning kan uppstå även vid bra utfört arbete.

Orsaken enligt VTI är att bitumenmattan, som utgör ett termoplastiskt lager, inte fungerar bra ihop med fuktig betong. VTI fastslår samtidigt att en primer av epoxi stället för den av Vägverket rekommenderade asfaltlösningen skulle minska problemet.

På kontinenten används epoxi som primer eftersom epoxi ger bra vidhäftning mot betongen. Men Vägverket har ända sedan mattorna började användas av miljöskäl valt asfaltlösning som primer.

-Därför kunde inte VTIs förslag genomföras. I stället skulle asfaltlösningen användas som primer även i fortsättningen. Men en asfaltprimer innehåller femtio procent nafta eller xylen som avdunstar vid påstrykning på brobaneplattan. Och dessa ämnen har betydligt högre miljöpåverkan än epoxi, säger Anders Bergman.

Att antalet blåsbildningar ökar beror enligt Anders Bergman på dagens betong är betydligt tätare än den som användes för tio år sedan. Konstruktörerna försöker också få så arkitektoniskt tilltalande konstruktioner som möjligt, vilket kan innebära tjocka betongkonstruktioner.

Anders Bergman förklarar.

-Blåsbildning uppstår när innestängd, fuktig luft värms under varma sommardagar. När temperaturen på den täta bitumenmattan blir 40 grader finns inte längre någon vidhäftning mellan betongen och bitumenmattan. I det läget expanderar luften sakta och säkert och en blåsa uppstår. Att ta hål på blåsan är ett måste, för om den får växa okontrollerat blir bron trafikfarlig.

-Vägverket har länge varit medveten om problemet med blåsbildning. Men verket ansåg att skadornas omfattning inte stod i paritet till de kostnader som uppstår vid utbyte till annan metod, säger han.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.