Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggregler

Grönsakshandlaren öppnar gränserna för byggsektorn

Publicerad: 7 December 2009, 11:07

Handel, logistik och BIM håller på att ge byggherrar och fastighetsägare ett effektivt alternativ till de i dag dominerande byggmetoderna. En före detta frukt- och grönsakshandlare är i full färd med att introducera samma metoder i byggsektorn som han använde för att sänka priserna i färskvarubutikerna.


Först ut att våga satsa på Jörgen Brandsvigs nya bolag, BM Impex i Helsingborg, var Vasakronan som 2007 byggde fastigheten Nya Vattentornet 2 åt sin hyresgäst Sony Eric-sson Mobile Communication i Lund.

Sedan i somras har Ikea nappat på modellen. Deras två nya varuhus, 36 000 nya kvadratmeter i Helsingborg under produktion i dag och Västerås är på 50 000 kvm som ska vara stomfärdigt i juni 2010, byggs bägge med BM Impex koncept.
Jörgen Brandsvig är frukt- och grönsakshandlaren som satte färskvaruhandeln under prispress på 1970-talet. För fyra år sedan – med pengarna från försäljningen av företaget på fickan – letade han efter en ny bransch att investera i. Helst en bransch med stora behov av nytänkande.

– När jag 2005 läste hur Boverket beskrev byggsektorn, visste jag att jag hade hittat en rejäl uppgift, säger Jörgen Brandsvig.

I slutet av 2005 stiftade han bolaget BM Impex. På fyra år har företaget, i dag med över 800 aktieägare och notering på Aktietorget, skaffat sig en imponerande lista över referensprojekt – lager, bostäder, varuhus, köpcentra, hotell, ett sjukhus.

Men det var inte helt lätt för grönsakshandlaren i början. Trots löftet om sänkta byggkostnader tog det tid innan första uppdraget kom.

– Alla vi pratade med gillade våra idéer om en ny byggprocess och därmed lägre kostnader. Men gav oss beskedet att återkomma så fort vi hade ett referensprojekt. Ingen ville gå först.

Men teknikföretaget Sony Ericsson förstod BM Impex affärsmodell. Den har stora likheter med hur modern verkstadsindustri fungerar på en global marknad. Och Vasakronan lyssnade på sin hyresgäst.

– Den bild jag fick av bygg när jag letade efter nya affärsmöjligheter är att det är en av de få branscher där industrin fortfarande styr både utbud och produktion. Det skiljer sig från hur det ser ut i nästan alla andra branscher där det är handeln – och därigenom kunden – som har kommandot.

Det är det som är förklaringen till att alltmer avancerade produkter som nya datorer, mobiler, bilar och annat kommer ut på marknaden till ständigt lägre priser.

För många branscher har det länge varit ett överlevnadskrav att hålla tempo med de bästa och effektivaste företagen, på samma sätt som de flesta biltillverkare tar rygg på världsettan Toyota.

Det gäller att ständigt effektivisera produktionen och klara produktutveckling och ständigt lägre priser till kunden. Nyckeln till detta är högre effektivitet. Byggsektorn har som skyddad hemmamarknad avvikit från detta mönster.

– Ju mer jag lärde mig om byggsektorn, desto starkare blev min övertygelse att ”nu ska vi konkurrensutsätta byggsektorn!” Likheterna med frukt- och grönsaksdiskarna i 1970-talets butiker var slående. Dyra produkter, kvalitetsproblem, många mellanhänder.

Gamla handlartraditioner

Varför var det så dyrt den gången? frågade sig Jörgen Brandsvig på 1970-talet och hittade svaret inbyggt i systemet. Det gamla handlartraditionerna styrde. Det fanns en struktur med första- och andrahandsgrossister och många mellanhänder innan varorna nådde butikerna. Kunderna suckade och betalade.

– I min kalkyl ingick att butiks-ledet skulle förändras, att efterfrågan på frukt och grönsaker skulle öka när priserna sänktes. Och att alla skulle tjäna på den högre effektiviteten.

Med den övertygelsen grundade han Frukt och Grönsaksmagasinet. Varorna togs direkt från producenten till butiken. När ett holländskt företag köpte företaget åtta år senare var man en av de större i landet avseende leveranser direkt till butikerna. Samtidigt hade alla konkurrenter lärt sig läxan ordentligt.
Alltså: nästa bransch.

– 2005 läste jag vad Boverket sa om byggsektorn. Som en av de sista kvarvarande, icke konkurrensutsatta branscherna. Starkt strukturerad med distributionsavtal, klara regler för hur byggföretagen och byggmaterialindustrierna arbetar tillsammans, inriktning, rabatter. I mycket ett slutet system.

I slutet av 2005 bildade Jörgen Brandsvig BM Impex. Idén var att ta byggmaterial direkt från producenterna till byggarbetsplatsen.

– Vi skulle utnyttja globaliseringen och köpa och handla där vi hittar de bästa produkterna ur pris, kvalitet och miljösynpunkt. Sedan levererar vi direkt från producenterna till byggarbetsplatserna.

Sony Ericsson i Lund, det första stora projektet för BM Impex, är en god illustration. Till Sony Ericssons kontor i Lund levererades 10 000 ton betongelement från fabriker i Österuropa. Allt lastades på åtta tågset och drogs till ett tillfälligt buffertlager i Ystad.

– Vi hyrde sex trailers och tog av kapellen på dem. Vi hade en enda trailerdragare som vi körde tvåskift. Den hann med tre dragningar på dagen och tre på kvällen sedan bygget stängts.

Sammanlagt blev det drygt 400 trailerlaster till bygget, ”just in time”. Betongelementen lyftes direkt från trailern till husbygget. BM Impex affärsmodell innebär att man kan offerera allt ifrån byggmaterial till lokala mindre och medelstora byggmästare till att leverera ett hus under tak, alltså även montage. Däremot gör man inga installationer.

Till Sony Ericssons nya kontor valde Tollarpbyggaren Thage Anderssons Byggnads AB att själv stå för montaget.

Ikea i Helsingborg

När det gäller BM Impex näst största order, Ikea i Helsingborg, svarar BM Impex också själv för montaget.

Första fartygsleveransen av sex med stommen anlände till Helsingborgs hamn från Lettland för en månad sedan och under tolv veckor bygger montörer från Estland, Lettland och Litauen 36 000 kvadratmeter. Arbetslagen arbetar i skift på en säkerställd ID06-arbetsplats.

Strax efter den första båttransporten var på väg mot Helsingborg fick BM Impex sitt andra och största uppdrag åt Ikea – att leverera betong- och stålstommen till ett nytt varuhus i Västerås och även svara för montaget. Byggnationen av stommen ska vara klar i juni nästa år.


Ikea-bygget i Helsingborg. Foto Staffan Åkerlund

MARKNADEN


BM Impex har koncentrerat sig på hanteringen av byggmaterialet med sin affärs-modell. Men kunden avgör var gränsen ska gå när det gäller det som företaget
levererar.


Det kan vara den medelstora byggentreprenören som tar hjälp för att sänka sina inköpskostnader, det kan vara byggledningsföretaget som tar prefab och kanske montage via BM Impex kanaler eller byggherren som använder företagets planerings- och styrprocesser.


– Vi har sagt att när vi har satt vårt koncept på den svenska marknaden går vi som ett nästa steg ut på den nordiska marknaden, som inklusive Sverige är en 300 miljardersmarknad, säger Jörgen Brandsvig. Då är det skönt att veta att det är trading som är verksamheten, att vi inte låser upp vårt kapital eller behöver bygga egna fabriker att leverera till denna marknad.


– Nu har vi tagit nästa viktiga steg i företagets etablering på marknaden genom att starta ett nytt dotterbolag i Stockholm. Som vd har vi tillsatt H-P Möller och det första kontraktet tecknades tidigt i höst med Folkhem och bygget av Mattisborgen, Annedal. Stockholmskontorets marknad inbegriper hela Mälardalsområdet.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.