Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggregler

Nya logistikkrav utmanar leverantör och kund

Publicerad: 27 April 2018, 07:54

Dag Jarlson, supply chain manager på Lindab.

Foto: Anders Siljevall

Mindre material ska lagras på byggarbetsplatsen och leveranserna ska komma just in time. Nya villkor ställer större krav på leverantörerna. Ventilationskoncernen Lindab har tagit ett helhetsgrepp på sin logistik för att klara utmaningarna. Samtidigt jobbar Skanska för att underlätta godsmottagningen i andra ändan av kedjan.


Under Beasts årskonferens berättade Lindab om hur företaget har satsat för att möta krav på tidleveranser, packning och märkning.

– Många av våra produkter tar mycket plats, vi levererar långa rör och tunga plåtar till kunderna, säger Dag Jarlson, supply chain manager på Lindab.

Samtidigt ställs allt högre krav från kunderna när det gäller själva logistiken och som går hand i hand med lean construction. Mindre lagerhållning på byggarbetsplatsen, ökad leveransfrekvens och transparens för att kunna spåra leveranser är några exempel.

– De ökade kundkraven ger extra kostnader och dessutom vill vi ha klimatsmarta transporter. Allt detta har lett till att vi på Lindab har ökat vårt fokus på logistik, säger Miro Anic, som är chef för Lindabs nya distributionsenhet i Grevie utanför Båstad. Distributionsenheten är 11 000 kvadratmeter stor och befinner sig nära företagets fabriker. I distributionsenheten tas ordrarna emot och en hög automatiseringsgrad gör att packning och plockning utförs effektivt.

– VI kan ta emot, packa och leverera en order på några timmar, säger Dag Jarlson.

Från den centrala distributionsenheten skickas ordrarna vidare till distributionshubbar runtom i landet. Till hubbarna är fokus på kostnadseffektiva transporter medan man i transporten mellan hub och slutkund satsar på kvalitet.

För att slippa transportera luft har Lindab också valt att 3D-printa ventilationskanaler på distributionshubbarna och kapar på så vis en transportsträcka.

– Effekterna har blivit en enklare orderhanteringsprocess, ett bredare sortiment, tillförlitlig leverans och bättre möjligheter för track and trace, säger Dag Jarlson.

Benjamin Lindén, kategoriansvarig arbetsplatslogistik på Skanska.

Foto: Anders Siljevall

I entreprenörsledet arbetar Skanska med andra ändan av logistikflödet. Med hjälp av Beast har man stärkt länken mot leverantörerna för att säkerställa att leveranser sker på ett

– Det händer att det finns en diskrepans mellan orderbekräftelse och vad som sedan skickas ut. Då vill vi ha en leveransavisering där vi ser exakt vad som har skickats ut, säger Benjamin Lindén, kategoriansvarig arbetsplatslogistik på Skanska.

Målet är att skapa en tvåvägskommunikation där leverantören tillhandahåller information om leveransen och försändelsen får ett sändnings-id.

– Det ger oss möjlighet att agera innan problem uppstår på lossningsplatsen, säger Benjamin Lindén.

Under hösten kommer Skanska att genomföra en pilot med utvalda leverantörer. Vidare testar man olika metoder för att helt koppla bort människan från godsmottagningen.

– Just nu testar vi till exempel leveranscontainrar för personalfri lossning och grindar som öppnas utan mänsklig inblandning, Säger Benjamin Lindén.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.