Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggregler

Stora lättnader för drönare

Publicerad: 31 Januari 2018, 07:00

Remi Vesvre från Transportstyrelsen listar de viktigaste reglerna frö drönarpiloter från och med 1 februari 2018.

Foto: Mattias de Frumerie

Torsdag den 1 februari kommer nya regler från Transportstyrelsen som ytterligare underlättar drönarfotografering. Det kommer bland annat att bli möjligt att flyga inom områden som tidigare i stort sett var helt stängda för drönare.


Ämnen i artikeln:

drönarebyggregler

Drönare har blivit allt vanligare att använda till olika typer av visuella mätningar och inspektioner inom bland annat byggbranschen i spåren av att de blivit allt billigare och bättre. Hösten 2016 kom dock en dom som av vissa beskrevs som ett dråpslag mot all drönarverksamhet. Drönarfotografering likställdes då med kameraövervakning, vilket är hårt reglerat. Sedan dess har de reglerna mjukats upp betydligt och i augusti förra året blev drönarfotografering i stort sett likställt med annan fotografering.

Sedan länge har dock drönarna varit i stort sett bannlysta inom flygkontrollzoner som sträcker sig ungefär två mil från flygplatser, vilket har gjort det nödvändigt för drönarpiloter att söka tillstånd hos flygtrafikledning. Det har också gjort drönarfotografering närmast omöjlig i många av Sveriges städer då de ofta ligger inom en flygkontrollzon. Det har försvårat för bland annat fastighetsägare som vill göra inspektioner med drönare på sitt bestånd.

Den 1 februari kommer dock ett antal nya regler som öppnar massor av luftrum för drönare, där de tidigare var bannlysta. Den kanske viktigaste regeländringen är att man från och med den 1 februari får flyga som närmast 5 kilometer från en flygplats utan tillstånd, även inom flygkontrollzoner. Inom flygkontrollzonerna får man dock max på 50 meters höjd, när det handlar om konventionella flygplatser och på 10 meters höjd om det handlar om militära flygfält. Om man vill flyga närmare än 5 kilometer från en flygplats måste man, precis som tidigare, ha tillstånd från flygplatsens flygledare.

Runt helikopterflygplatser får man med de nya reglerna flyga som närmast 1 000 meter utan tillstånd från helikopterflygplatsen.

Utanför flygkontrollzonerna blir det tillåtet att flyga drönare upp till 120 meters höjd utan tillstånd från Transportstyrelsen. Anledningen till den begränsningen är att flygplans- och helikopterpiloter aldrig får flyga lägre än 150 meters höjd.

Man måste alltid ha visuell kontakt med sin drönare.

Det finns fortfarande områden som fortfarande är totalt förbjudet att flyga vid. Det handlar om skyddsobjekt som exempelvis kärnkraftverk och fängelser.

Remi Vesvre, ledningsstrateg och projektledare på Transportstyrelsen, har lett arbetet med att utforma de nya reglerna.

– Det här är en anpassning till regler inom EU dessutom vill vi se till att minska de tillfällen då luftrummet kring flygplatser måste stängas för att folk flyger drönare inom flygkontrollzoner, säger Remi Vesvre.

Enligt honom har det varit en del incidenter i Sverige då hela flygplatser har fått stänga för att någon flugit drönare inom flygkontrollzoner.

Han betonar dock att det fortfarande inte är fritt fram att flyga hur man vill.

– Vissa verkar ha tolkat den här regeländringen lite väl frikostigt. Jag vill understryka att om man bryter mot reglerna för drönare så är straffen ganska hårda. Man kan få upp till två års fängelse.

Det finns en del andra regler än de som nämnts i denna artikel kring drönare och som drönarpilot ska du ha koll på alla dem alla. På Transportstyrelsens hemsida mindronare.se finns allt samlat, inklusive de kartor som visar var det är tillåtet och förbjudet att flyga.

Hur farliga är egentligen drönare för övrigt flyg?

– Man har gjort tester ibland annat Storbritannien. Det mesta på en drönare blir småbitar vid en kollision med ett flyg eller en helikopter, men motorerna och kameran kan bli som projektiler som i värsta fall kan döda piloten, eller göra en helikopter manöveroduglig, säger Remi Vesvre.

Det har hittills rapporterats ett par olyckor i världen där flyg/helikopter har kolliderat med drönare. Ingen av dem har dock haft dödlig utgång. Det har även rapporterats ett antal fall dör drönare har flugits farligt nära flygplan och helikoptrar, enligt Remi Vesvre.

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

drönarebyggregler

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.