Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

2 000 personer bygger Citybanan genom Stockholm

Publicerad: 26 April 2011, 10:09

Jätteprojektet går nu in i sitt mest intensiva skede. Tidsschemat håller, även om byggandet mitt i storstaden bjuder på utmaningar.


Just nu går byggandet av Citybanan i Stockholm in sitt mest intensiva skede. På många ställen ska tågen gå rakt under känsliga byggnader - som Stiftelsen Konung Oscar I:s minne på Söder.

Att bygga järnvägstunnel i Sverige kan ha sina sidor, vilket har bevisats i Hallandsås. När den 6 kilometer långa pendeltågstunneln Citybanan dras genom centrala Stockholm är det framför allt den kringliggande bebyggelsen och mängder av infrastruktur som skapar utmaningar.

Och till skillnad från byggarna i Hallandsås har deras kolleger i Stockholm hittills sluppit oväntade problem och förseningar.

– Vi håller tiderna. Om något delmoment kommer lite efter i tidschemat kan vi lätt ta igen det, säger Lars Lindholm, projektledare för södra delen av Citybanan på Trafikverket.

Man kan säga Projekt Citybanan är mycket nära sin peak just nu. Man ör på väg att toppa resurserna. Omkring 2 000 personer deltar i arbetet som drivs vid ett 30-tal tunnelfronter på olika håll i centrala Stockholm. Senare i år kan man vara uppe i 2 300 personer.

Hittills har omkring en tredjedel av alla bergmassor som ska bort körts iväg. Ibland går det snabbt, ibland får man gå mer försiktigt fram. Gamla kyrkor och andra minnesmärken kräver alldeles speciella hänsyn. Det gör också Stiftelsen Konung Oscar I:s minne på Söder.

Byggnaden är från 1870-talet och dess grund kommer till stora delar att vila rakt ovanpå Citybanans tunneltak.

Det här är en del av en entreprenad med tyska Bilfinger Berger som byggare. Bygget går till på följande sätt: Stålpålar borras ner till berget längs med husets ytterväggar. Ett nätverk av kraftiga stålbalkar borras horisontellt rakt in genom källarmurarna. Det nätverk av stålbalkar som då skapas fästs på stålpålarna. På så vis skapas en tillfällig grundläggning som tar över husets last. Därefter schaktas sten och jord under huset bort.

Det kommer att se ut som om hela det stora huset vilade på några spinkiga pinnar. I det skedet kan tunneln byggas under huset i form av en gjuten betongkonstruktion. Och då kan huset vila direkt på tunneltaket.

Rälsen i tunneln kommer att vila på gummibussningar som hindrar att stomljus sprids till huset ovanpå. Det här är en del av den 600 meter långa tunnel som leder Citybanan från Söders norra strand vid Mälaren till pendeltågsstationen Stockholms södra mitt på Söder. Till största delen byggs tunneln med cut and cover-teknink, det vill säga att man bygger i ett dike som sedan täcks över.

Åtta entreprenader
Citybanan består av åtta entreprenader där följande företag deltar: Bilfinger Berger, NCC, Oden, Peab och konsortiet Pihl & Søn - Zublin. Kvar att upphandla är entreprenader för spår, el signalsystem och tele.

Citybanan blir en 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. I projektet ingår två nya stationer: City och Odenplan. En 1,4 kilometer lång järnvägsbro byggs vid Årsta.

Trafikverket bygger Citybanan i samarbete med Stockholms stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnaden för Citybanan beräknas till 16,8 miljarder kronor i 2007 års prisnivå.

Tågen ska börja rulla genom tunneln i slutet av 2017.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.