Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

325 meters bro skjuts på plats på E4:an

Publicerad: 11 Juni 2012, 07:12

Två vägbroar på en av Sveriges mest belastade vägar ska bytas ut och trafiken måste flyta smidigt under byggtiden. Lösningen: En 325 meter lång bro används som tillfällig väg. Därefter skjuts den nya bron på plats – i sidled.


I Rotebro på E4:an mellan Stockholm och Uppsala passerar alla bilar mellan Stockholm och Arlanda.

De gamla betongbroarna från 1962 är uttjänta. Nu ersätts de med samverkansbroar med stålbalkar och brobaneplatta av betong. Det är två broar med tre körfält vardera. De nya broarna blir bredare och ska klara den ökande trafiken.

Byggprocessen är speciell:

■ Först byggs portaler över järnvägen som går under broarna.
■ Därefter byggs en ny bro öster om de gamla broarna. Den nya bron används för den norrgående trafiken under byggtiden.
■ Därefter rivs den västra av de två gamla vägbroarna och en ny bro byggs i dess ställe.
■ Den gamla östra bron rivs.
■ Den bro som har använts som tillfällig väg skjuts, eller lanseras, i sidled till sitt permanenta läge, där den gamla östra bron fanns.

Tack vare den ovanliga lösningen kan trafiken mellan Stockholm och Arlanda flyta smidigt under byggtiden. Jämfört med programförslaget ger den här metoden 17 procent bättre trafikflöde.

– Det här är en ytterst störningskänslig och trafikintensiv miljö. Den lösning som vi har valt ställer stora krav på både kunskap och kapacitet, säger Anders Spåls, utvecklingschef på Ruukki i Sverige som är stålentreprenör i projektet.

NCC är huvudentreprenör och Trafikverket är beställare. Projektet är en totalentreprenad.

– Det här är ett bra exempel på fördelarna med Trafikverkets strategi med totalentreprenader. Här har byggare och konsulter kunnat vara med och påverka för att hitta bra metoder, säger Anders Spåls.
Förutom att trafikflödet blir bättre med den sidoinlyfta bron sparar man tid och pengar. Enligt Ruukki kortas byggtiden med tre månader och totalkostnaden sänks med 25 procent.

Trafikverket har nyligen gjort en skärpning när det gäller byggprojektens miljöpåverkan. I verkets regelverk har det som tidigare var råd om miljöpåverkan lyfts upp till krav. Därför gäller det att använda så lite material som möjligt. I Trafikverkets regelverk ingår också att konstruktionen ska följa de nya eurokoderna.

Här använder Ruukki sina RD-pålar för grundläggningen. RD-pålen är en borrad stålrörspåle. Den kan skarvas mekaniskt med en gängad skarv. På så vis slipper man svetsa samman pålarna på arbetsplatsen, såsom man gör med stålkärnepålar som är mycket mer resurskrävande.

RD-pålarna och I-balkarna till bron tillverkas i Ruukkis CE-märkta fabriker i Finland och körs sedan med lastbil till Rotebro.

NCC och Trafikverket har beslutat sig för att man i det här projektet ska försöka uppnå miljöklassning enligt certifieringssystemet Ceequal.

– En sådan certifiering gör projektet unikt inom anläggningsbyggande i Sverige. Säger Anders Spåls.

Tekniken att bygga nya vägbroar parallellt och sedan skjuta dem på plats kan ge stora vinster i pengar, miljö och i färre olyckor om den används på rätt plats. Det berättar NCC:s Jan Fernö och Trafikverkets Joachim Sävenlid som leder brobygget i Rotebro, norr om Stockholm.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.