Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

482 miljarder till stärkt infrastruktur

Publicerad: 30 Mars 2010, 12:25

Stockholm får klartecken för Förbifart Stockholm och i Göteborg förverkligas Västlänken. Planer finns på en ny bro mellan Skåne och Danmark.


Allianspartierna  har presenterat hur de vill att resurserna till Sveriges infrastruktur ska fördelas från och med  i år och fram till 2021. Av de 482 miljarder kronorna som satsas är 417 miljarder kronor statlig finansiering. 65 miljarder kronor kommer från trängselskatter, vägavgifter, kommunala bidrag och EU-medel.

Stockholmsöverenskommelsen blir verklighet och omfattar  infrastruktursatsningar på 100 miljarder kronor. Medfinansiering och de statliga länsramarna bidrar till hälften av resurserna och möjliggör bland annat Förbifart Stockholm, Citybanan, Mälarbanan och Norra länken.

I Göteborg satsas 61 miljarder kronor, varav 17 miljarder i medfinansiering  på det Västsvenska paketet. Detta skall förverkliga Västlänken, Marieholmstunneln och en utveckling av kollektivtrafiken inom ramarna för K2020.

Skåne tilldelas drygt 19 miljarder kronor. Till den satsningen räknar regeringen in arbeten som redan pågår, bland annat med Citytunneln och ombyggnaden av Malmö central. Man talar även om behovet av att pröva möjligheterna till ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Mest troligt en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

Nationellt flaggar regeringen för främjandet av transporter till sjöss. Till dem hör bland annat åtgärder vid Södertälje sluss, Tunadalsspåret till Sundsvalls hamn och farlederna till Gävle och Norrköpings hamnar.

Av den statliga ramen går 217 miljarder kronor till investeringar, varav 33 miljarder kronor till länen och 184 miljarder kronor till investeringar i den nationella planen. 200 miljarder kronor går till drift- och underhållsåtgärder, varav 136 miljarder kronor till väg och 64 miljarder kronor till järnväg.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.